معرفی رشته مهندسی علوم باغبانی:

در رشته علوم باغبانی موضوعات کاشت، داشت، برداشت ، مسائل پس از برداشت (فیزیولوژی و  فیزیولوژی پس از برداشت)، اصلاح و سایر زمینه های مرتبط با گیاهان باغبانی مورد مطالعه قرار می گیرد.هدف از این رشته تربیت افرادیست که بتوانند به عنوان کارشناس در زمینه های مختلف تولیدی ، برنامه ریزی منطقه ای، و همچنین به عنوان مدرس در مراکز آموزش کشاورزی و یا مجری واحدهای تولیدی ، تعاونی و خصوصی بخش کشاورزی و فضای سبز خدمت رسانی کنند.رشته علوم باغباني يکي از مهمترين رشته هاي کشاورزي است که داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي مي تواند آن را انتخاب کند. با توجه به افزايش روز افزون جمعيت و احتياج غذايي آنها، رشته باغباني با توليد حدود 40% مواد غذايي، نقش مهمي در تأمين و  تولید محصولات باغبانی مورد نياز بشر دارد. تخصصي شدن پرورش گياهان و درختان ميوه نياز به استفاده بهينه از ابزار و امکانات و همچنين استعدادهاي جوان دارد. به منظور تربيت نيروي متخصص، در آزمون سراسري، رشته مهندسي علوم باغباني براي تربيت متخصص در زمينه هاي توليد محصولات باغباني ، شامل درختان ميوه ، سبزيها ، درختان زينتي ، گل کاري و طراحي فضاي سبز ارائه مي گردد.

اصلاح درختان میوه

اصلاح درختان میوه

مهندسي باغباني يکي از رشته هاي اصلي مجموعه کشاورزی است که در سطح کارشناسي در بسياري از دانشکده هاي کشاورزي دانشگاههاي معتبر کشور ارائه مي گردد. هدف از ارائه اين رشته تربيت نيروهاي زبده اي است که بتوانند در زمينه هاي مختلف پرورش و تولید محصولات باغبانی (باغی )، سبزي و صيفي، گلهاي زينتي، طراحي فضاهاي سبز و… فعاليت نمايند.

اساسي ترين نياز هر فرد، تأمين نياز غذايي اوست. با توجه به محدود بودن زمين و آب براي جوامع رو به رشد، بايد حداکثر محصول را از زمينهاي زير کشت به دست آورد. محصولات باغباني در دنيا، علاوه بر تأمين بخشي از غذاي مورد نياز بشر، در تأمين سلامتي انسان جايگاه ويژه اي دارد. توليد گلها و گياهان زينتي سبب انبساط و شادي روح انسان و تقويت سلامت رواني افراد مي شود.

پیاده روی فضایی فضانوردان برای بررسی سوراخ عجیب در بدنه‌‌ فضاپیمای سایوز
مشاهده

معرفی رشته مهندسی محیط زیست :

در ایران رشته ی مهندسی محیط زیست در شاخه علوم منایع طبیعی قرار دارد؛ در ابتدا مباحث زیست محیطی در دل رشته های دیگر تدریس می شد. اما با گسترش روزافزون و چشم گیر این علم در جهان و بطبع کشور ما ، این رشته با عنوان مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست هم اکنون در دانشگاه های کشور تدریس می شود.به وجود آمدن رشته ی تحصیلی با این عنوان نیز یکی از دستاورد های این تفکر بشر است. زیرا برای رسیدن به این مقصود نیاز به نیروی متخصص در این عرصه است تا با جمع بندی علوم مختلف رشته های گوناگون و با ارائه راه حل های منطقی تر ( و نه به شکل انحصاری و قابل قبول کارشناسان یک رشته ) بتواند به این مهم دست یابد. گرایش محیط زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته ای است و آمیخته ای از علوم بیولوژی ، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا می باشد. این گرایش تلاش می کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و … پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری رابرای خود و آیندگان فراهم سازد.

تعریف لغوی محیط زیست :

محدوده مکانی از کهکشان راه شیری تا اجزا مولکولهای سیاره ی زمین را شامل می شود و زندگی جانداران کره زمین تحت تاثیر شرایط آن قرار دارد. انقلاب صنعتی باعث شد توان بشر برای استفاده از طبیعت بسیار بیشتر از توان بدنی او باشد و از طریق انسان رفته رفته سبب تخریب بی سابقه ای در طبیعت شد. ازجمله: نابودی و تخریب جنگل ها ، فرسایش خاک ، نابودی گونه ها، آلودگی های گسترده در سطح جهانی، گرمایش زمین و تغییرات شدید اقلیمی، آلودگی آب ها و …
و از طرفی با گسترش ناموزون شهر ها ( به دلیل میل انسان به شهرنشینی ) و مناطق صنعتی این تاثیرات منفی در طبیعت را فزونی بخشید. تقریبا پس از جنگ جهانی دوم بود که انسان به فکر طبیعت افتاد و پس از آن با برگذاری کنفرانس ها و تاسیس ارگان ها و سازمان های زیست محیطی مختلف ، بشر امروز به فکر حفاظت طبیعت و اصلاح محیط زیست تخریب شده ی اطرافش افتاد.

تصاویر جدید از پلوتون خبر از چرخه آب و هوایی عجیبی می‌دهند
مشاهده

رشته‌های مختلفی در ایران دربارهٔ محیط زیست وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان رشته‌های زمین‌شناسی-زیست‌محیطی، مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست، مهندسی عمران-محیط زیست، مهندسی شیمی-محیط زیست، حقوق محیط زیست، آموزش محیط زیست و مهندسی بهداشت محیط را نام برد. رشته علوم محیط زیست (مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست) شامل مباحثی نظیر بوم‌شناسی گیاه‌شناسی، جانورشناسی، زیست‌شناسی، سیستماتیک، ژئومورفولوژی، فیزیولوژی ، مدیریت، حیات وحش ، شیمی آلی، زمین‌شناسی مساحی، ریاضی، فیزیک، برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا، اقتصاد، ارزیابی، آلودگی، اپیدمیولوژی، بهداشت، هواشناسی، مدیریت کشاورزی، و ژنتیک می‌باشد. به تازگی در ایران این رشته رونق پیدا کرده‌است و به دلیل حیاتی بودن این رشته افراد با سطح علمی بالا جذب این رشته می‌شوند (در سطح آزمون سراسری) ولی در کشور ایران بهره‌وری از این رشته آنچنان که باید با توجه به شرایط اکولوژیکی خاص منطقه صورت نمی‌گیرد.

فیزیولوژی پس از برداشت عبارت است از تمامی کارهایی که از زمان برداشت تا رسیدن محصول انجام می گیرد

فیزیولوژی پس از برداشت عبارت است از تمامی کارهایی که از زمان برداشت تا رسیدن محصول انجام می گیرد

تعریف باغبانی :

باغبانی دانش و فن بررسی و پژوهش در میوه‌شناسی ، سبزی‌شناسی، گل‌شناسی، فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌ها و محیط زیست و همچنین استفاده از محصولات باغبانی در صنایع غذایی است.

باغبانی عبارت است از علم کاشت وپرورش گیاهان زینتی؛ گیاهان دارویی و درختان ميوه و طراحی فضای سبز فضای سبز یا همان Landscape engineering (شاخه‌ای از علوم باغبانی است ) که در کارشناسی ارشد باغبانی ارائه می‌گردد. با پیشرفت شهرنشینی توجه به کاشت گیاهان زینتی در شهرها هم به عنوان زیبایی آن ضروری به نظر می‌رسد.

باغبانی فعالیت، هنر یا پیشه رویاندن گیاهان است. باغبانی پیرامون خانه و مسکن افراد و در محلی به نام باغ یا باغچه صورت می‌گیرد. باغ‌ها بیشتر چسبیده یا در نزدیکی مناطق مسکونی جای دارد، یا در پیرامون شهرها و روستاها. باغچه‌ها نیز در حیاط خانه‌ها یا کنار خیابانها ساخته می‌شوند، ولی ممکن است گاه در بالای پشت بامها، پیش‌سراها، ایوانک‌ها، گلشنه‌ها (فلاورباکس‌ها) یا نورخانه‌ها (پاسیوها) هم ساخته شوند.

یک قدم تا جنگ ربات‌ها
مشاهده

گرایش های ارشد

  • علوم باغبانی- بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی
  • علوم باغبانی- فیزیولوژی و اصلاح درختان ميوه
  • علوم باغبانی-فیزیولوژی و اصلاح سبزی ها
  • علوم باغبانی- فیزیولوژی و اصلاح گل و گیاهان زینتی
  • علوم باغبانی- فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی
  • علوم باغبانی- فیزیولوژی و  فیزیولوژی پس از برداشت

گرایشهای موجود در مقطع دکتری:

فیزیولوژی و اصلاح سبزی‌ها
فیزیولوژی و اصلاح درختان ميوه
بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی محصولات باغی

دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان

دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان

فارغ التحصیلان رشته باغبانی در زمینه های زیر مهارت و توانايي خواهند داشت:

  • تدریس دروس باغبانی و برخی از علوم مربوطه در سطح کارشناسی در آموزشکده ها و دانشکده های کشاورزی .
  • تحقیق در زمینه های مربوط به رفع مشکلات و مسائل تولید محصولات باغبانی و بهبود کيفيت و کميت اين محصولات با روش هاي به زراعي و به نژادي.
  • برنامه ریزی در رابطه با امور اجرایی و احداث واحدهای توليدي باغباني و خزانه کاريهاي تجاري.

 

بازار کار رشته باغبانی :

با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت ، تولید محصولات باغبانی می تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود. در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می گردد. با توجه به این مطالب، جذب فارغ التحصیلان این رشته در وزارت کشاورزی و سازمانهای وابسته و همچنین بخشهای خصوصی نظیر شرکتهای سهامی زراعی و… اهمیت قابل ملاحظه دارد و نیاز خاص به این رشته را حتی در مقایسه با سایر رشته های کشاورزی به وضوح نشان می دهد.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه :

قدرت و توان جسمی خوب، صبر و حوصله، علاقه به کار در محیط‌های طبیعی و کشاورزی و گیاهان، آشنایی به محیط زیست، از جمله عوامل موفقیت در این رشته هستند.