برای دکوراسیون اتاق نوزاد سراغ چه جنس هایی نروید؟

بازدیدایده: به همان اندازه که برای تهیه لباس‌های دلبندی که در راه دارید یا نوزاد چند ماهه‌تان زمان می‌گذارید باید برای تهیه وسایل و مبلمان اتاقش هم وقت و دقت صرف کنید. همان‌طور که برای لباس نوزاد بیشتر سراغ لباس‌های نخ پنبه یا لباس‌هایی که درصد نخ طبیعی بیشتری دارد می‌رویم، به همان میزان باید بین جنس وسائل و مبلمان دیگر فضاها با اتاق نوزاد تمایز قائل شد.

1- فرش، موکت و پرده
برای انتخاب فرش اتاق کودک سراغ موکت‌هایی بروید که برای رده سنی کودک تولید شده یا فرش‌هایی که پرز بسیار کمی دارد و فشرده‌تر است را انتخاب کنید. چون پرز فرش برای ریه نوزاد مضر است.
نرم یا زبر بودن را هم حتما در نظر بگیرید. پوست کودک بسیار لطیف‌تر، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است. البته مراقب باشید به هوای نرم بودن، سراغ فرش‌ها، زیراندازها یا رواندازهایی که پرز زیادی در هوا آزاد می‌کنند نروید.
ذرات ریز موجود در هوا برای ریه حساس نوزاد بسیار آسیب زا است. به همین خاطر جنس و مواد به کار رفته در پرده، فرش، موکت یا حتی مبلمان اتاق کودک نباید مشابه یک فضای بزرگسال در نظر گرفته شود.

2- پتو، ملحفه و لحاف
پتو و لحاف روی تخت نوزاد باید از الیاف طبیعی تهیه شده باشد. هر چقدر پارچه طبیعی‌تر باشد برای نوزاد تازه متولد شده بهتر است. بنابراین دور پارچه‌های الیاف مصنوعی را یک خط قرمز بکشید!
یادتان نرود که پتو و لحاف نوزاد باید در فاصله زمانی نزدیک و با محلول ملایم و مناسب شست‌و‌شو و سپس خوب آبکشی شود.
از بالش غافل نشوید. قرار است فرزند شما زمان زیادی سرش را روی بالش بگذارد و نفس بکشد. پس حتما مواد درونی آن باید بدون پرز، بو، یا هر ماده حساسیت‌زایی باشد. به علاوه حتما در فاصله زمانی چند ماهه بالش را عوض کنید، چون باکتری‌ها زود در تاروپود بالش جا خوش می‌کنند و می‌توانند سلامت کودک شما را به خطر بیاندازند.3- سرویس خواب و مبلمان
زمان خرید تخت نوزاد آن را بو کنید! بوی چسب، بوی مشتقات چوب، بوی رنگ و… به ویژه اگر به تازگی ساخته شده باشد مناسب ریه یک بزرگسال هم نیست چه برسد به یک کودک تازه متولد شده!
مبلمان اتاق نوزاد نباید نوک تیز باشد یا زاویه‌ای تند داشته باشد. بهتر است از مبلمانی با گوشه‌های گرد در این فضا استفاده کنید. مثلا برای تهیه تخت‌خواب، میز یا کمد سراغ نمونه‌هایی بروید که گوشه‌های تیز ندارند. به خصوص تخت‌خواب‌های فلزی که تزیینات نوک‌تیز دارد هرگز گزینه مناسبی نیستند.
فضای زیر تخت اتاق نوزاد حتما و حتما کشو داشته باشد، در غیر این صورت روی زمین زیر تخت وسیله‌ای قرار ندهید، مگر اینکه لااقل هفته‌ای سه مرتبه کامل زیر تخت را تمیز کنید. نباید هیچ گرد و غباری زیر تخت باشد، هم به این دلیل که وارد مجرای تنفسی حساس دلبندتان نشود و هم قدری بزرگتر که شد، زیر تخت خواهد غلتید و خزید!

17وسیله غیرضروری که باعث هدر رفتن پول تان میشود
مشاهده

4- دکوراسیون
اتاق نوزاد اگر قرار است رنگ‌آمیزی شود از چند ماه قبل باید این کار انجام شود تا هیچ اثری از بوی رنگ در فضا باقی نماند. حتی اگر اتاق را کاغذ دیواری هم می‌کنید زمانی را در نظر بگیرید تا به خوبی روی دیوار بچسبد و بوی چسب و مواد آن باقی نماند.
بهتر است در اتاق نوزاد گل و گیاه قرار ندهید. گاهی رایحه گل هم برای یک کودک تازه متولد شده آزار‌دهنده است. اما قدری که بزرگ‌تر شد، از گیاهان تصفیه‌کننده هوا حتما در خانه استفاده کنید.
بهترین پرده برای اتاق نوزاد “شید” است که به واسطه آن بتوان نور را تنظیم کرد. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که پشت پارچه آن نور را دفع کند و برای نوزاد آزاردهنده نباشد و به علاوه فقط با کنترل خودتان و زمانی که خواستید فضا روشن شود.
* شید همان پرده‌هایی است که به کرکره‌ای و… معروف شده‌اند. نمونه‌های بسیار متنوعی دارد و مهمترین مزیتش به این است که قابلیت تنظیم نور را دارد. به خصوص نمونه‌های جدیدتر که غلتان هستند و دست شما را در انتخاب میزان نور بازتر می‌گذارند.