چه دکوراسیونی نوزادشمارا باهوش تر میکند؟

بیشتر مادرها از همان ماه‌های اول بارداری به این فکر می‌کنند که چه رنگی را برای اتاق فرزندشان در نظر بگیرند و گاهی این دغدغه تا آخرین ماه‌های بارداری همچنان ذهن‌شان را مشغول می‌کند. واقعیت این است که انتخاب رنگ‌های مناسب علاوه بر اینکه سیسمونی شما را زیبا جلوه می‌دهد، می‌تواند در پرورش هوش و درک احساسات نوزاد شما هم نقش داشته‌باشد. در واقع نوزادان از همان بدون تولد تحت‌تاثیر رنگ‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند بواسطه تدبیر یک مادر آگاه، باهوش‌تر شوند. پس اگر نوزاد یا کودکی در خانه دارید یا به زودی قرار است فرزندی به دنیا بیاورید توجه به این نکات دکوراسیونی به شما کمک می‌کند تا در پرورش هوش و بهبود عملکرد مغزی کودک نقش داشته‌باشید و مهارت‌هایش را تقویت‌کنید.

0-3 ماهگی، فقط سیاه وسفید

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که یک نوزاد در ماه‌های اولیه زندگی فقط می‌تواند سایه‌ای از رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری را تشخیص دهد. به همین دلیل استفاده از سایه‌‌های مختلف این رنگ‌ها و قرار‌دادن رنگ‌های متضاد کنارهم، بهترین گزینه برای تقویت بینایی نوزاد در این دوران است که مادران باید به آن توجه داشته‌باشند. در نتیجه پیشنهاد طراحان این است که شکل‌ها و طرح‌های مختلف سفید و سیاه را در بخش‌های مختلف اتاق قرار‌دهید تا بتوانید سیگنال‌های قدرتمندی را به مغز کودک ارسال کنید. پژوهشگران بر این باورند که هر چقدر این سیگنال‌ها قوی‌تر باشند رشد مغز و تقویت بینایی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه به کمک این دکوراسیون مناسب کنجکاوی کودک از همان سال های اولیه برانگیخته می شود، حافظه بهبود می‌یابد و سیستم عصبی سریع‌تر به تکامل می‌رسد.

3-6 ماهگی، استفاده از چند رنگ خاص

در این سن و سال لازم است که ضمن رسیدگی و تأمین نیازهای اولیه کودک، رنگ‌های تازه‌ای را به اتاقش راه دهید. متخصصان براین باورند که نوزادان در این سن و سال قادر به دیدن رنگ‌ها هستند و اگر رنگ‌های درستی را به اطرافشان راه دهید، این موضوع در برانگیختگی سلول‌های مغزشان تأثیرگذار است. اما شاید به عنوان یک مادر پر مشغله پیش خودتان فکر کنید در این دوران چطور می‌توانید برای خرید اقلام دکوراسیونی تازه وقت بگذارید؟ طراحان داخلی به شما می‌گویند که این کار آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید دشوارو پیچیده نیست! همانطور که در شکل می‌بینید کافیست با اضافه کردن چند رنگ جدید مانند زرد، قرمز یا سرخابی به اتاق سیاه و سفید نوزاد این تغییرات را ایجاد کنید. برای اینکار می‌توانید از آباژور، کوسن یا سایر عناصر دکوراسیونی کمک بگیرید. درشکل می‌بینید که نوارهای زردی بر روی سقف ایجاد شد‌ه‌اند. درواقع به دلیل اینکه نوزاد دراین مرحله بیشتر در تخت می‌خوابد و سقف را می‌بینید این ایده توسط متخصصان پیشنهاد می‌شود اما در صورتی‌که رنگ‌کردن سقف برای شما دشوار است استفاده از استیکرها و چسباندن آنها بر روی سقف گزینه جایگزین مناسبی به شمار می‌رود.

6 تا 12 ماهگی، زمانی برای داشتن اتاق رنگین‌کمانی

در این دوره قدرت بینایی کودک به خوبی رشد پیدا کرده و دست‌تان برای اضافه کردن رنگ‌های تازه کاملاً باز است. نصب تابلوهای تازه بر روی دیوار، خرید اسباب‌‌بازی‌های رنگی و همینطور ورود اشیای رنگارنگ با کمی خلاقیت به سادگی امکان‌پذیر است. البته مهم است که تعادلی را بین رنگ‌های انتخابی ایجاد کنید تا آرامش کودک بهم نخورد و خواب راحتی داشته‌باشد. توصیه می‌شود که در انتخاب کاغذ دیواری، کوسن و قالیچه سبز کمرنگ را فراموش نکنید چون یکی از بهترین رنگ‌ها برای این رده سنی کودکان است.

چه دکوراسیونی برای متولدین اردیبهشت مناسب است؟
مشاهده

با این رنگ‌ها کودکتان را آرام کنید!

یک تا دو سالگی، جنب‌و‌جوش بیشتر در اتاق کودک

در این سن و سال کودک به تدریج حرف‌زدن را یاد می‌گیرد و در 18 ماهگی می‌تواند رنگ‌ها را از هم تشخیص دهد. از‌این‌رو برای کودکان نوپای این محدوده سنی می‌توانید رنگ‌های جدید دیگری را به اتاق اضافه کنید و کوسن‌های چند رنگ، کاغذ دیواری‌های متنوع و رنگارنگ و.. را به‌کار ببرید تا فضایی شاد، پر جنب و جوش و در عین حال مناسب رشد جسمی و فکری کودک خلق کنید.

سه تا چهار سالگی، تعادل رنگ‌ها

در حدود سه تا چهار سالگی یک کودک می‌تواند اسم رنگ‌ها را بیان کند و تفاوت‌های آنها را به خوبی بشناسد. پس دست به‌کار شوید و با تعویض ملحفه و رو تختی، قرار دادن اقلام رنگی مختلف و آموزش اسامی رنگ ‌ها به تقویت هوش و مهارت‌های شناختی اساسی کودک‌تان کمک کنید. البته خوب است که هماهنگی و تعادل رنگی را رعایت کرده‌باشید تا اتاق شلوغ و پر هیاهو به‌نظر نرسد. همانطور که در شکل هم می‌بینید وجود رنگ قرمز در لامپ، فرش، کوسن و فیل عروسکی نه‌تنها زیبا و چشم نواز است، بلکه فرصتی را برای والدین و کودک فراهم می‌کند تا در آموزش رنگ ها درگیر شوند. دقت کنید که در کنار رنگ‌های گرم مانند قرمز، از ترکیب رنگ‌های خنثی مانند طوسی و سفید هم کمک بگیرید تا فضای اتاق، هارمونی و آرامش بیشتری داشته‌باشد.