مدیر ناسا: احتمال وجود حیات بیگانه زیاد است

یکی از مدیران ناسا به‌تازگی در مصاحبه‌ای اظهار کرد که احتمال وجود حیات بیگانه و فرازمینی بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم.

توماس زورباچن (Thomas Zurbuchen) معاون بخش مأموریت علمی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا‌ (NASA) می‌گوید احتمال دارد که حیات خارج از زمین وجود داشته باشد. زورباچن در مصاحبه‌ای در دانشگاه بوستون در جواب این سؤال که آیا زندگی خارج از زمین نیز امکان دارد؟ پاسخ داد: من فکر می‌کنم جواب مثبت است؛ اما ما فقط آن نوع حیات را نمی‌شناسیم.

زورباچن معتقد است که دلیل این استدلال ساده است. او باور دارد تا زمانی‌که  هنوز شک داریم در بیرون از زمین نیز وجود آب یا مولکول‌های پیچیده محتمل است، در حقیقت قدرت طبیعت را دست‌کم گرفته‌ایم. وجود هر کدام از این‌ها برای طبیعت بسیار راحت‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

این استدلال مرسوم و معروف است که فضا برای ما آنقدر ناشناخته هست که شرایط حیات و زندگی در قسمتی از آن وجود داشته باشد. از آن سو، واقعیتی غیرقابل چشم‌پوشی نیز وجود دارد که شرایط خاص زندگی در زمین به معنای هیچ ضمانتی برای وجود حیات در فضای بیرون از آن نیست.
همچنین نیک لین (Nick Lane) زیست‌شیمی‌دان از کالج دانشگاهی لندن باور دارد که بشر هنوز نتوانسته هیچ معیار آماری برای ارائه‌ی این فرض در دسترس داشته باشد. نظریاتی مانند آنچه زورباچن بیان می‌کند، برحسب اطلاعاتی است که از شرایط نادر حیات در بعضی از نقاط زمین به دست آمده است.

نقطه آبی کمرنگ

همان‌طور که کاوشگر فضایی  ویجر ۱ در تصاویری که از زمین در فاصله ۶ میلیارد کیلومتری برای ما ارسال کرد و زمین ما را همچون یک نقطه آبی کمرنگ کوچک در میان پرتوهای نور خورشید و فضای تاریک و وسیع نشان داد؛ این سؤال با قدرت بیشتری در ذهن انسان تکرار شد که آیا نقطه‌نظراتی همانند نظر زورباچن درست است یا خیر؟

آیا گرم شدن زمین باعث متوقف شدن جذب دی‌اکسید کربن توسط گیاهان خواهد شد؟
مشاهده

نقطه آبی کمرنگ

زورباچن معتقداست اگر باور داشته باشیم زمین می‌تواند حیات را در خود به اشکال متنوع حفظ کند، این اختلاف نظرها نیز کمتر می‌شود. همچنین زورباچن در جواب سوالی درباره ساخت شهرک‌های زندگی یا اتاقک‌های شبیه‌سازی حیات برای زندگی بشر، خارج از زمین اعتقاد خاصی دارد. او معتقد است که ما محکوم هستیم که زندگی و حیات را در زمین پایدار نگاه داریم. این مدیر ناسا باور دارد که ساخت شبیه‌سازهای حیات در سیارات دیگر باید زمان کمی از فعالیت‌های بشر را به خود اختصاص دهد و بیشتر وقت بشر باید به‌جای ایجاد زندگی مصنوعی در ورای زمین به‌دنبال استفاده از راهکارهای متنوع برای نگه‌داری فرصت حیات روی زمین صرف شود.

به نظر می‌آید نظرات زورباچن به‌ این مطلب اشاره می‌کند که اگر به صدمات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی توجه نکنیم، درنهایت آنچه یک کاشف فرازمینی از جامعه ما کشف می‌کند، جز باقی‌مانده‌ای از یک تمدن نابودشده نخواهد بود.