بلو ارجین تا پایان ۲۰۱۹ انسان را به فضا خواهد برد

شرکت هوافضای بلو ارجین، متعلق به جف بزوس، به‌تازگی اعلام کرده با استفاده از راکت نیو شپرد تا پایان سال ۲۰۱۹، درصدد است انسان به فضا بفرستد.

درحال‌حاضر، تنها روس‌ها به‌صورت منظم انسان را به فضا می‌فرستند؛ اما تا پایان سال ۲۰۱۹، چندین شرکت خصوصی آمریکایی، ازجمله بلو ارجین (Blue Origin)، احتمالا به این کشور محلق خواهند شد. گفتنی است هفته‌ی گذشته، بلو ارجین اهداف خود در این‌ زمینه را رسانه‌ای کرد.

بلو ارجین که جف بزوس، سرمایه‌دار مطرح آمریکایی مالک آن است، به‌تازگی اعلام کرده متخصصان فنی در تأسیسات عملیاتی عمودی شهر تگزاس، درحال‌آمادگی برای پرواز با راکت مجاز حمل انسان وی هستند.

راکت جدید بلو ارجین به‌همراه فضاپیماهای دراگون اسپیس‌ایکس و استارلاینر بوئینگ که هر دو درصددند امسال پروازهای آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند، به‌زودی، حق انتخاب دیگری برای پرواز فضایی به فضانوردان می‌تواند بدهد.

به‌نقل از وب‌سایت بلو ارجین، راکت مجاز حمل انسان این شرکت نزدیک به ۱۸ متر ارتفاع دارد و با هدف حمل ۶ مسافر در یک پرواز فضایی طراحی شده است. این راکت می‌تواند تا ۳ برابر سرعت صوت (۳ ماخ) شتاب بگیرد و مسافران را به فضای زیرمداری حمل کند. سپس، به‌کمک چترهای نجات به زمین بازگردد و به‌آرامی در بیابان وست‌تگزاس فرود بیاید.

به‌گفته‌ی آرین کورنل،‌ مدیر بخش فضانورد و فروش مداری بلو ارجین، راکت نیو شپرد (New Shepard) چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (برابر ۳بهمن)، دهمین پرواز آزمایشی غیرسرنشین‌دارش را انجام داد و عطفگاهی در مسیر شرکت به‌سمت انجام احتمالی پرواز فضایی انسانی تا پایان امسال رقم زد. کورنل ویدئویی مختصر از مسیر پیموده‌شده‌ی راکتِ سوار بر کامیون کشنده‌ی ۳۰.۵ متری از مقرّ بلو ارجین در کنت واشنگتن به تأسیسات عملیاتی در تگزاس را نمایش داد.

گزارش نگران‌کننده‌ اخیر و برنامه برای جهان بدون دی اکسید کربن
مشاهده

New Shepard Rocket / راکت نیو شپردپرواز آزمایشی راکت نیو شپرد بلو ارجین که نخستین وسیله‌ی ساخته‌شده‌ی این شرکت برای حمل انسان محسوب می‌شود. این راکت برای انجام پرواز احتمالی سرنشین‌دار در سال ۲۰۱۹ در آشیانه‌ی شرکت در وست تگزاس در‌حال‌آمادگی است.

کورنل در جریان پرتاب اخیر گفت:

قرار است راکت‌هایی دراختیار داشته باشیم که ویژه‌ی حمل محموله هستند؛ نظیر نمونه‌ای که برفراز شانه‌ی من است و نیز راکت‌هایی همچون نمونه‌ی موجود در تأسیسات عملیاتی که قرار است انسان را به فضا حمل کنند. تصور اینکه پرواز فضایی انسانی به‌زودی محقق می‌شود، برایمان بسیار هیجا‌ن‌انگیز است. قصد داریم این کار را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم؛ اما همان‌طورکه پیش‌تر اعلام کردیم، در رسیدن به هدفمان عجله‌ای نداریم. می‌خواهیم به‌قدر کافی وقت بگذاریم و این کار را به‌ بهترین نحو انجام دهیم.

مسئولان بلو ارجین پیش‌تر جدول زمانی خود، نظیر وعده‌ی پرتاب انسانی در دسامبر۲۰۱۷ و تعهد به پرواز انسان تا پایان ۲۰۱۷ را در اکتبر۲۰۱۶ فاش کرده بودند. بااین‌حال، به‌گفته‌ی کورنل، تا فرارسیدن پرواز فضایی زمان زیادی باقی نمانده است. وی گفت:

به این فکر می‌کنم وقتی دختر کوچکی بودم، می‌خواستم فضانورد شوم. احساس می‌کردم این رؤیا تاحدودی درک‌ناپذیر است؛ اما به‌معنای واقعی کلمه، می‌توانم راکتی را لمس کنم که می‌خواهد روزی انسان و نیز امیدوارم احتمالا مرا به فضا ببرد.

علاوه‌بر اسپیس‌ایکس، بوئینگ و اکنون بلو ارجین و شرکت‌های به‌مراتب بیشتر مشتاق‌اند در پرواز فضایی انسانی سهیم باشند. ویرجین گلکتیک ازجمله‌ پیشتازان پرسابقه‌ی این عرصه محسوب می‌شود. در دسامبر، هواپیمای VSS Unity این شرکت در جریان پروازی آزمایشی برای نخستین بار به مرز فضا رسید. بااین‌حال، ویرجین هنوز برنامه‌های خود مبنی بر ارسال گردشگران فضایی را اعلام نکرده است؛ اما تا تحقق آن نباید زمان چندانی باقی مانده باشد.

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۸ معرفی شدند: دو ایمن‌شناس ژاپنی و آمریکایی
مشاهده

از سال ۲۰۱۱ تاکنون، اغلب پروازهای فضایی انسانی با استفاده از راکت و فضاپیمای روسی سایوز انجام شده‌اند. برنامه‌ی شاتل فضایی ناسا در سال یادشده بازنشسته شد و سازمان فضایی آمریکا از آن زمان تاکنون، در‌حال‌همکاری با شرکت‌های تجاری بوده تا سرانجام روزی وسایل نقلیه‌ی فضایی جایگزین را تأمین کند.

شایان ذکر است سازمان فضایی ملی چین نخستین فضانوردش را در سال ۲۰۰۳ به فضا ارسال کرد. این کشور به‌تازگی فضانوردی را پرتاب نکرده است؛ اما از سال ۲۰۱۲ تاکنون، به‌تنهایی ۳ مأموریت انسانی را به پرواز درآورده است. در آن مأموریت‌ها، خدمه فضاپیما را به ایستگاه‌های فضایی تک‌ماژوله متصل کردند. در تازه‌ترین نمونه‌ی ارسال فضانوردان به فضا، چن دونگ و جینگ هایپنگ در سال ۲۰۱۷ پرواز کردند و در ایستگاه فضایی تیانگونگ ۲ اقامت گزیدند.