فضاپیمای Curiosity برای بررسی لکه‌های خورشیدی به ناسا کمک می‌کند

ماهواره‌ی Curiosity که در حال بررسی تابش خورشید بر روی مریخ بوده است به صورت اتفاقی توانسته عکس‌هایی از لکه‌های خورشیدی را نیز به زمین مخابره کند.

ماهواره‌ی Curiosity به نقطه‌ی موردنظر خود در مریخ رسیده است و در حال حاضر زاویه‌ی دیدی نسبت به قسمتی ازخورشید دارد که از روی زمین قابل مشاهده نیست. این ماهواره عکس‌هایی را به زمین مخابره کرده است که به دانشمندان کمک خواهند کرد تا تابش‌های خورشیدی را بهتر از پیش درک کنند.

این موضوع یک مورد علمی نیست که تنها توجه دانشمندان را به خود جلب کند. لکه‌های خورشیدی که از روی مریخ قابل مشاهده هستند، پس از گذشت چند روز در زمین نیز قابل مشاهده خواهند بود؛ چرا که خورشید در طی حدود یک ماه به طور کامل دور خودش می‌چرخد. نقطه‌ای از خورشید که در ۴ ژوئیه از مریخ توسط کوریاسیتی دیده شده بود روز ۷ ژوئیه روی زمین نیز دیده شده است.

این اطلاعات به ما کمک خواهند کرد تا خود را برای تابش‌های خورشیدی و اثرات آن آماده کنیم، که منجمان آن را آب و هوای فضایی می‌نامند.

اما مشکل اینجا است که وقتی فضاپیمایی در بخش دورتر خورشید قرار می‌گیرد، برقراری ارتباط با آن غیر ممکن می‌شود. در حال حاضر فضاپیمای STEREO-A در این موقعیت قرار دارد. ماه گذشته نیز کوریاسیتی با چرخش مریخ و حرکت آن به قسمت پشت خورشید، از دسترس خارج شده بود. این ماهواره دوباره از اوایل ژوئن در دسترش قرار گرفته است. STEREP-A نیز در اواخر ژوئیه در دسترس خواهد بود که در حال حاضر کوریاسیتی وظیفه‌‌های STEREO-A را بر عهده گرفته است و در واقع به عنوان مکملی برای آن در حال انجام مأموریت است.

سامسونگ گلکسی C5: انتشار اطلاعات جدید به همراه تصاویر قاب‌های محافظ
مشاهده

این موضوع کاملاً اتفاقی پیش آمده است. بخشی از مأموریت کوریاسیتی، اندازه‌گیری روشنایی خورشید از روی مریخ با جو غبار آلود آن است و به این دلیل غالباً عکس‌هایی از خورشید را به زمین مخابره می‌کند. در آوریل گذشته این ماهواره عکس‌هایی از غروب خورشید در مریخ را ارسال کرد که در آن‌ها موفق به عکس گرفتن از لکه‌های خورشیدی نیز شده بود. مارک لنون، سرپرست گروه تحلیل عکس‌های مریخ ناسا می‌گوید:

ما لکه‌های خورشیدی را در عکس‌های مخابره شده مشاهده کردیم. من با همکاران خود که بر روی لکه‌های خورشیدی کار می‌کردند صحبتی داشتم و متوجه شدم که فضاپیمای STEREO-A از دسترس خارج است. از این طریق با خبر شدیم که لازم است کوریاسیتی اطلاعاتی از لکه‌های خورشیدی را نیز مخابره کند.

مطالعه‌ی این لکه‌های خورشیدی می‌توانند فواید زیادی برای مقابله با تابش‌های خورشیدی قبل از رسیدن آن‌ها به زمین، داشته باشند.