ناسا و ثبت عکسی کم‌نظیر از انفجار اشعه‌ی ایکس در اطراف یک سیاه‌چاله

ناسا می‌گوید توانسته یکی از بهترین عکس‌ها از حلقه‌های اشعه‌ی ایکس، که تا به حال گرفته شده را توسط ماهواره‌ی سویفت خود ثبت کنند.

سیاه‌چاله‌ی V404 Cygni و ستاره‌ای که در فاصله‌ی ۸ هزار سال نوری آن قرار گرفته است، در هر ۲۰ سال یکبار اجزای پر انرژی منتشر می‌کند. این انفجار که در ۱۵ ژوئن اتفاق افتاده است در ۳۰ ژوئن توانسته توجه دانشمندان در دانشگاه لستر را به خود جلب کند. آن‌ها موفق به مشاهده‌ی حلقه‌ای حاصل از انفجار شدند که قطری معادل قطر ماه دارد.

این حلقه در واقع از لایه‌های گرد و غبار بین ستاره‌هایی تشکیل شده است که فاصله‌ای بین ۴ هزار تا ۷ هزار سال نوری از هم دارند. برخی از ذرات انفجاری مستقیماً به شناساگرهای اشعه‌ی ایکس سویفت برخورد کرده‌اند و برخی دیگر از طریق گرد و غبار بازتاب شده‌اند که باعث طولانی شدن مدت زمان شناسایی آن‌ها شده است. اندرو بردمور، محقق ارشد می‌گوید:

ما با این مشاهدات می‌توانیم اطلاعات بیشتری از گرد و خاک‌های بین ستاره‌ای که در حالت عادی دیده نمی‌شوند، بدست بیاوریم.

black hole rings full 2015 07 10 02

محققان مطمئن نیستند که چرا انفجارهای اشعه‌ی ایکس این سیاه‌چاله بصورت پراکنده اتفاق می‌افتند، اما نظریه‌ای برای آن دارند. ستاره‌‌ی این سیاه‌چاله هر ۶.۵ روز یکبار دور آن می‌چرخد و فاصله‌ی کمی با آن دارد که باعث تبدیل شدن سیاه‌چاله به شکلی تخم مرغ مانند می‌شود. موادی که توسط ستاره دور شده‌اند، اطراف سیاه‌چاله جمع می‌شوند تا به جرم بحرانی برسد. در این نقطه‌ی بحرانی واکنش گریز ترموهسته‌ای باعث سوخته شدن مواد شده و باعث ایجاد پرتوهای نورانی از اشعه‌ی ایکس می‌شود.

دلایل انفجار ستارگان و تأثیر آن بر دنیایی که می‌شناسیم
مشاهده

دانشمندان امیدوارند با مشاهدات روزانه و مطالعات بیشتر، اطلاعات بیشتری در مورد دنیای اطراف ما بدست آورند.