عکس‌های منتشر شده توسط ناسا خبر از رنگ سرخ پلوتون می‌دهند

پلوتون چه رنگی است؟ اگر این جمله را در گوگل جستجو کنید، غالب نتایج بدست آمده این جرم آسمانی را به رنگ خاکستری و یا آبی نشان خواهند داد. اما عکس‌های جدید منتشر توسط ناسا که از فضاپیمای هورایزن ارسال شده‌اند، نشان می‌دهند که رنگ این سیارک با آن چه که قبلا تصور می‌شده، متفاوت است.

اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، پلوتون سرخ رنگ است.

به گفته‌ی آلان استرن، محقق ارشد هورایزن، دانشمندان در مورد رنگ سرخ پلوتون سال‌ها است که اطلاعاتی دارند اما به دلیل عکس‌های ناواضح، نمی‌توانستند از آن یقین داشته باشند. اما با انتشار عکس‌های ارسال شده از فضاپیمای هورایزن، محققان می‌توانند اطلاعات دقیقی از رنگ و ساختار پلوتون به دست آورند.

این سیارک رنگ سرخ یا سرخ مایل به قهوه‌ای، مانند مریخ دارد. رنگ سیاره‌ی مریخ به دلیل وجود اکسید آهن است اما با توجه به گفته‌ی ناسا رنگ پلوتون مربوط به وجود ماده‌ای دیگر است. این رنگ سرخ مانند، زمانی ایجاد می‌شود که امواج کهکشانی و امواج فرابنفش خورشید با متان موجود در جو پلوتون به هم برخورد می‌کنند.

هورایزن قرار است که در روز ۲۳ تیرماه از کنار پلوتون عبور کند. به دلیل حجم داده‌های زیاد، بخشی از سیستم در ۹ تیرماه خاموش شده بود. این عامل باعث ایجاد نگرانی در بین محققان شده است چرا که برای اولین بار در طی این ماموریت مشکلی به وجود می‌آمد. با نزدیک شدن به ۲۳ تیرماه این نگرانی‌ها بیشتر نیز می‌شوند.

در طی یک هفته‌ی آینده، هورایزن در فاصله‌ی ۱۲ هزار کیلومتری از پلوتون قرار خواهد گرفت که کمترین فاصله‌ای خواهد بود که یک فضاپیمای ساخت انسان توانسته به آن برسد. زمانی که هورایزن ماموریت خود را کامل کند، اطلاعات بیشتری از سیارکی که در فاصله‌ی چندین میلیون کیلومتری زمین قرار دارد به دست خواهیم آورد. این ماموریت قدم کوچکی در راستای شناخت بهتر جهان اطراف خواهد بود و قطعا این قدم‌های کوچک می‌توانند به ما در راه رسیدن به هدف نهایی کمک‌های بزرگی بکنند.

ناسا تصاویری جدید از انفجارهای سطح خورشید را منتشر کرد
مشاهده