ناسا اولین ویدئو 4K از فضا را روی یوتیوب منتشر کرد

ناسا به تاز‌گی بارگذاری ویدئوهای اولترا اچ‌دی را بر روی یوتیوب آغاز کرده است. این ویدئوها با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسلی و نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه بارگذاری خواهند شد.

اولین و تنها ویدئویی که تا به امروز بارگذاری شده است، یک ویدئوی کوتاه ۲۰ ثانیه‌ای است که فضا را با زیبای‌های بی‌پایان آن به نمایش می‌گذارد. این ویدئو در کانال ReelNASA در یوتیوب که یکی از کانال‌های رسمی ناسا است، هم اکنون قابل مشاهده است. همچنین ناسا وعده‌ی ویدئوهای بیشتر در آینده را نیز به کاربران و علاقه‌مندان داده است. ناسا قبلا نیز ویدئویی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خود بارگذاری کرده بود اما در واقع ویدئو نبود و چند عکس از آن ایستگاه بود که بصورت ویدئو درآمده و بارگذاری شده بودند. با این سرعت بالا که فناوری در حال پیشرفت است، مشکل است تصور کنیم زمانی بوده است که ناسا تصاویری سیاه و سفید و با کیفیت پایین را از اولین ماموریت فضایی خود برای مردم در تلویزیون پخش می‌کرده است. تصاویری ازنیل آرمسترانگ و باز آلدرین که اولین انسان‌هایی بودند که روی ماه پا گذاشتند.

ناسا برای توضیح تصمیم خود بیانیه‌ای به شرح زیر در کانال رسمی یوتیوب خود منتشر کرده است:

منظره‌ی زندگی در فضا پیشرفت بزرگی با ورود ویدئو با کیفیت اولترا اچ‌دی خواهد داشت چرا که نمایی بی‌نظیر از کار و زندگی درون ایستگاه فضایی را به نمایش خواهد گذاشت. این اتفاق جدید به محققان اجازه خواهد داد تا از تصاویری با کیفیت و سرعت فریم بالا بهره ببرند و دید جدیدی نسبت به آزمایش‌های متعددی که به طور روزانه انجام می‌دهند، پیدا کنند. همچنین این ویدئوها منظره‌هایی حیرت‌انگیز و زیبا از فضا و فعالیت‌های ایستگاه فضایی را در اختیار علاقه‌مندان سفر به این ایستگاه‌های فضایی قرار می‌دهد.

این سازمان فضایی در مورد قدم گذاشتن در این راه می‌گوید:

ویدئوهای جدید دیگری با رزولوشن اولترا اچ‌دی در کانال ReelNASA بارگذاری خواهند شد پس حتما منتظر ویدئوهای بعدی ما باشید.

یوتیوب سرویس ویدئو با کیفیت 4K با ۶۰ فریم در ثانیه را در ماه مارس گذشته آغاز کرده است، هرچند سرویس ویدئو 4K با سرعت فریم پایین‌تر از سال گذشته در یوتیوب راه‌اندازی شده بود. اما نکته‌ی مهم مقدار زیاد داده و پهنای باندی است که برای مشاهد‌ه‌ی این ویدئوها بدون مکث نیاز است و حتی کامپیوترهای مدرن امروزی نیز در برخی مواقع شاید توانایی پخش این ویدئوها را نداشته باشند. یوتیوب بصورت رسمی پهنای باند مورد نیاز برای پخش این ویدیوهای 4K را اعلام نکرده، اما نتفلیکس پهنای باند مورد نیاز برای مشاهده‌ی این ویدئوها را ۲۵ مگابیت بر ثانیه اعلام کرده است. البته امکان دانلود ویدئو از یوتیوب نیز برای کاربران با سرعت اینترنت پایین البته به صورت غیر رسمی وجود دارد.

چرا گردشگران فضایی اسپیس ایکس روی ماه فرود نمی‌آيند
مشاهده