رئیس پژوهشگاه هوافضا: پرتاب ماهواره نسبت به اعزام انسان به فضا اولویت دارد

رئیس پژوهشگاه هوافضا با تاکید براینکه در تخصیص اعتبارات پژوهشی باید پرتاب ماهواره در اولویت قرار گیرد، خواستار تصویب پروژه اعزام انسان به مدار زمین در شورای عالی فضایی به عنوان یک پروژه کلان ملی شد.

فتح الله امی در مورد تکلیف پرتاب انسان به مدار زمین به عنوان یکی از اهداف کلان فضایی کشور که در سند هوافضا نیز به وضوح آمده، گفت:

انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و قراردادن انسان در مدار زمین با اولویت علوم، فناوری‌ها و صنایع داخل و با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی به عنوان سومین بند از فصل اهداف کلان فضایی سند جامع توسعه‌ی هوافضای کشور است.

وی ادامه داد:

در این بند برای دسترسی به این هدف کلان زمان خاصی در نظر گرفته نشده و ما نیز اعتقاد داریم انجام چنین پروژه‌هایی باید در بلند مدت و با هزینه‌های معقول باشد.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه هر پروژه‌ی فضایی از جمله پروژه‌های سرنشین‌دار باید توجیه اقتصادی داشته باشد و دانش و فناوری حاصل از آن به بخش‌های دیگر سرریز شود تا مردم کشور منافع دسترسی به آن را به صورت مستقیم در زندگی خود لمس کنند، ادامه داد:

دستاورد این پروژه اقتدار ملی، ایجاد اشتغال و فناوری پیشرفته است که می‌تواند برای کشور مفید باشد اما تولید ثروت نمی‌کند، در صورتی‌که پرتاب ماهواره علاوه بر سه نتیجه مذکور، تولید ثروت هم به همراه دارد چون نیاز مبرم جهانی است لذا باید در تخصیص اعتبارات پژوهشی در اولویت باشد.

امی با بیان اینکه پرتاب زیرمداری فضاپیماهای سرنشین‌دار بخشی از برنامه‌ی بلندمدت اعزام انسان به فضا است، افزود:

ما در پژوهشگاه هوافضا پیش از اینکه اقدامی برای ارسال فضانورد ایرانی به مدار انجام دهیم، برنامه‌های زیرمداری را با محوریت کاربردها و سرریز دانش و فناوری و توجیهات اقتصادی ادامه خواهیم داد.

وی گفت:

متولی تمامی این پروژه‌ها پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پیش از این نیز سوابق مناسبی در این زمینه داشته و دارد اما موضوع پروژه اعزام انسان به مدار زمین، باید در مرکز ملی فضایی – زیر نظر شورای عالی فضایی – بعنوان یک پروژه کلان ملی مصوب شود.

اکتشاف انرژی، موتور محرکه رشد سریع سیلیکون ولی
مشاهده