اولین نیروگاه خورشیدی مگاواتی با بهره‌‌گیری از باتری در ژاپن احداث می‌شود

کمپانی GDP یا همان شرکت توسعه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر درصدد راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی عظیم‌الجثه به‌همراه باتری برای تولید انرژی برق از طریق پنل‌های خورشیدی است.

 GDP یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی انرژی کشور ژاپن است که تمرکز اصلی آن روی توسعه‌ی نیروگاه‌هایی برای تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر است. Hokkaido Electric Power Co Inc که به اختصار HEPCO نام گرفته، برای اتصال نیروگاه‌های خورشیدی خود با ظرفیت دو مگاوات یا بیشتر  نیازمند بهره‌گیری از باتری‌های قابل شارژ به منظور مقابله با اثرات نوسان فرکانس است. پروژه‌ی طراحی شده توسط GDP‌ نیز اولین پروژه‌ای است که این فاکتور را در خود دارد.

این نیروگاه‌ها در شهر توماکومای و آکشی-چو واقع شده است. نیروگاه احداث شده در شهر توماکومای، ظرفیتی ۳۸.۱ مگاواتی داشته و از معکوس کننده‌های خورشیدی ۲۵ مگاواتی بهره خواهد برد. نیروگاه آکشی-چو  به ترتیب ظرفیتی ۲۷ و ۲۰ مگاواتی برای شبکه‌ی باتری‌های خورشیدی و معکوس کننده‌های خورشیدی دارد.

GPD دو نیروگاه خود را در پاییز ۲۰۱۵ رونمایی خواهد کرد و زمان آغاز به کار این دو نیروگاه اکتبر ۲۰۱۶ تعیین شده است.

در صورت که میزان ظرفیت شبکه‌ از ۴۰۰٫۰۰۰ کیلووات بیشتر باشد، هپکو باید از باتری‌های قابل شارژ به منظور جلوگیری از نوسانات ایجاد شده در شبکه استفاده کند. باید به این موضوع اشاره کرد که شبکه‌ی تولید انرژی هپکو کوچک است و از این‌رو تاثیر این شبکه در تغییرات فرکانسی بسیار بزرگ است.

نوسان خروجی در زمان شارژ باتری، وقتی که میزان انرژی تولید شده رو به افزایش است، کاهش می‌یابد. باتری در زمان کاهش میزان انرژی تولید شده نیز دشارژ خواهد شد. در صورتی که ظرفیت باتری مورد استفاده برای رسیدن به هدف تعیین شده کافی نباشد، ظرفیت خروجی نیروگاه خورشیدی کاهش خواهد یافت.

آغاز همکاری ناسا برای ساخت پرتو جاذب مغناطیسی
مشاهده

براساس گزارش‌های منتشر شده توسط GPD، ساخت این دو نیروگاه سودآور خواهد بود. GPD فقط در مورد تولید انرژی الکتریکی از طریق نیروی خورشید فعالیت نمی‌کند و پروژه‌های دیگری را نیز در دست دارد که مربوط به تولید انرژی از طریق زمین گرمایی و همچنین سایر منابع تجدید‌پذیر است.