استیون هاوکینگ به عکاسی نجومی می‌پردازد

پروفسور استیون هاوکینگ در حال حاضر مؤلف , متخصص حفره‌های سیاه است؛ برخی از مردم، استیون را باهوش‌ترین فرد دنیا می‌دانند و سوابق حرفه‌ای او نیز بیانگر همین مسأله است. این دانشمند، حرفه‌ی جدیدی را برای خود انتخاب کرده و از اجرام آسمانی عکس می‌گیرد.

استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس برجسته انگلیسی است که کارهای علمی‌اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد. کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یک چهره‌ی محبوب در سطح جهان تبدیل کرده است؛ او حتی فیلمی هم در مورد زندگی خود ساخته است. حال این دانشمند بزرگ قصد اضافه کردن عکاسی نجومی را به لیست دستاوردهایش دارد.

در اوایل همین هفته هاوکینگ عکس‌هایی را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد. این عکس‌ها با استفاده از یک تلسکوپ ۱۱ اینچی Celestron گرفته شده‌اند. این مدل از تلسکوپ، فقط برای مشاهده ستاره‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توان با اتصال آن به یک لپ‌تاپ، به صورت خودکار اجرام آسمانی را در حین حرکتشان دنبال کرد. این قابلیت‌ها در کنار یک آینه ۱۱ اینچی، امکان دریافت عکس از هر چیزی همراه با جزئیات را برای هاوکینگ فراهم می‌کنند؛ این قابلیت‌ها، عکس‌هایی از ماه تا کهکشان‌های دور دست را در تیررس هاوکینگ قرار خواهند داد.

عکس زیر نمایی نزدیک از سطح ماه را نشان می‌دهد:

1

در این تصویر نیز نمایی از Orion را مشاهده می‌کنید:

2

در زیر تصویر عریض از کهکشان‌های M81 و M82 به چشم می‌خورد. قسمتی که روشن است، به دلیل عبور یک پرتوی کیهانی از مقابل حسگر CCD تلسکوپ ایجاد شده است:

3

در صفحه فیس‌بوک هاوکینگ می‌توان تصاویر بیشتری را یافت. به نظر می‌رسد این تصاویر صرفا آغازی از یک فعالیت علمی تازه از سوی این شخصیت جهانی باشند. هاوکینگ درباره‌ی این فعالیتش گفت که علاقمند به مشاهده پلوتو، ستاره‌های هفت گانه و کهکشان Andromeda است و در ماه‌های آتی، این خواسته را عملی خواهد کرد.

شناسایی اکسید پروپیلن در فضای میان‌ ستاره‌ای، گامی دیگر به سوی درک پیدایش حیات بر روی زمین
مشاهده

به گفته‌ی اتان سیگل، پژوهشگر فیزیک نجوم و نویسنده، هر کسی توانایی عکس گرفتن از اجرام آسمانی را دارد و برای انجام این کار، نباید باهوش‌ترین فرد روی زمین باشید؛ او به جزئیات کار کردن با تلسکوپی که استیون هاوکینگ در اختیار دارد، اشاره‌ای نکرد، با این همه انتظار می‌رود که چنین اقدامی از سوی هاوکینگ، افراد بسیاری را به عکاسی از ستارگان ترغیب کند.