بابک فردوسی و پروژه «کلیپر» ناسا برای سفر به قمر مشتری

ناسا در آینده ای نزدیک کاوشگر Clipper را با هدف کشف ناشناخته های «اروپا» مهمترین قمر مشتری راهی فضا می‌کند و در این میان بابک فردوسی، مهندس پرواز از جمله طراحان این ماموریت است.

«اروپا» قمر یخ زده مشتری محسوب می شود که برای دانشمندان از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است. تصور می شود این جرم فضایی مکان مناسب احتمالی برای وجود حیات فرازمینی باشد.

به همین منظور ناسا به لطف ۳۰ میلیون دلار بودجه‌ای که برای توسعه برنامه اکتشافی قمر اروپا به دست می آورد، کاوشگر Clipper را به سوی آن پرتاب می‌کند.

بابک فردوسی مهندس ایرانی آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا که پیش از این در ماموریت مریخ‌نورد «کنجکاوی» مسؤولیت مدیریت پرواز را بر عهده داشت، این بار طراح اصلی این ماموریت است. او در گفتگوی کوتاه با Space.com به تشریح نکاتی درخصوص مأموریت Clipper برای رمزگشایی از اروپا پرداخته است. زومیتی‌ها حتما پسر موهاوک و نقش او در پروژه مریخ‌نورد Curiosity را به یاد دارند.

چرا اروپا؟

فردوسی در پاسخ به این سوال می‌گوید:

همچون مریخ، اروپا هم جزئی از چشم انداز فضای ما به شمار می آید. ما بر این باور هستیم که این جرم فضایی دارای پوسته ای متشکل از اقیانوس های آب شور بزرگ زیرسطحی است. همچنین تصور می کنیم که در آنها ترکیبات مورد نیاز برای ادامه حیات وجود داشته باشد، از جمله آب، گرما و مواد شیمیایی ناشی از هسته اروپا و این دقیقا همان چیزهایی است که در زمین نیز مشاهده می‌کنیم. پس چرا نخواهیم سفری به این قمر جذاب آن هم سوار بر زیردریایی داشته باشیم!

برنامه‌های این سفر چیست؟

طراح اصلی ماموریت کلیپر می‌گوید:

ما از کنگره بودجه اختصاصی برای این مأموریت به دست آورده‌ایم. بر اساس آنچه که در آزمایش پیش رانش ناسا برنامه‌ریزی کرده‌ایم، قرار است یک سری پروازهای نزدیک به سطح در اروپا انجام شود. مشکل اینجا است که اروپا میدان مغناطیسی قدرتمندی دارد. به همین دلیل اگر این پروازها مدت زمان زیادی به طول انجامد۷ لطمات زیادی به سیستم های الکترونیکی کاوشگر وارد می شود. ماموریت اکتشافاتی اروپا در سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و احتمالا بین ۲.۵ تا ۷ سال بعد در آنجا خواهیم بود.

شما در مأموریت «کنجکاوی» مریخ نیز حضور داشته اید. چه نکات جالبی از آن ماموریت می‌توانید بیان کنید؟

«پسر موهاوک» درباره تجربه پروژه «کنجکاوی» چنین می‌گوید:

کنجکاوی نخستین ماموریت من در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا به شمار می آید. درحقیقت خیلی زود پس از اینکه از فاز مطالعاتی وارد فاز مأموریت شدم خود را درگیر این ماموریت مهم و تاریخی دیدم. نهایتا پس از گذشت ۱۰ سال کنجکاوی روی مریخ فرود آمد. ما هیچ شانس دومی نداشتیم. هیچ وقت آن ۷ دقیقه تاریخی و پر التهاب را فراموش نمی کنم زمانی که کاوشگر در حال فرود در اتمسفر مریخ بود. از آن گذشته وجود تأخیر زمانی اندکی میان زمین و مریخ کار ما را در فرآیند فرونشاندن کاوشگر مشکل کرده بود.

جستجوی دیرینه برای کشف اجرام آسمانی جدید در منظومه‌ی شمسی
مشاهده