چگونه یافتن زندگی فرازمینی جهان ما را تغییر خواهد داد

در سال ۱۹۳۸ برنامه‌ی رادیویی به نام جنگ دنیاها از اورسن ولز پخش میشد، درباره‌ی اتفاقاتی که در صورت آمدن مریخی‌ها به زمین رخ خواهد داد، برنامه‌ای که در زمان خود باعث ایجاد وحشت عمومی شد و مسئله‌ای که هنوز هم مورد بحث است. حیات فرازمینی چگونه است و چطور با آن مواجه خواهیم شد؟ همراه بازدید ایده باشید.

وحشت عمومی در آن زمان می‌تواند نشانه‌ای از اتفاقاتی باشد که پس از کشف موجودات زنده‌ی فرازمینی در زمین رخ خواهد داد، در حالی که دانشمندان و محققان از این کشف هیجان‌زده شده‌اند، عموم مردم وحشت زده شده و سیاستمداران و گروه‌های ذینفع تصمیم گیری‌هایی شتاب زده خواهند داشت، تصمیماتی که ممکن است برای همیشه سرنوشت نژاد بشر را تغییر دهد. استیون دیک، اختر زیست شناس ناسا، در مقاله‌ای به نام چگونه زندگی فرازمینی جهان ما را تغییر خواهد داد اتفاقاتی که ممکن است پس از کشف حیات فرازمینی بیفتد را بررسی کرده است، در ادامه خلاصه‌ای از این احتمالات را با شما در میان می‌گذاریم.

waroftheworldsوحشت عمومی در پی یک نمایش نامه‌ی رادیویی

آقای استیون دیک چندین کتاب در مورد کشف زندگی فرازمینی چاپ کرده است و به عقیده‌ی وی کشف حتی یک میکروب فراتر از مرزهای زمین تغییری عمیق در علم ایجاد خواهد کرد. کشف یک میکروب فرازمینی برای زیست شناسی ما که تاکنون فقط یک محل برای تحقیق در مورد حیات یعنی زمین را داشته اتفاقی فوق‌العاده خواهد بود. اگر ما در مریخ، اروپا و یا سایر سیارات و اقمار فرازمینی و یا حتی شهاب سنگ‌ها میکروبی را کشف کنیم آن میکروب احتمالاً ساختاری متفاوت از سلول‌های زنده‌ی مبتنی بر DNA خواهد داشت. حتی یافتن فسیل یک میکروب در شهاب سنگ‌ها هم می‌تواند نگرش ما را نسبت به چگونگی شکل‌گیری حیات تغییر دهد.

قارچ در شکل گیری اتمسفر اولیه کره زمین نقش داشته است
مشاهده

ALH84001-meteoriteدر سال ۱۹۹۶ احتمال وجود ساختار مرتبط با بیولوژی در شهاب سنگ ALH84001 مطرح شد که هنوز جوابی برای آن یافت نشده است.

یافتن نمونه‌هایی از حیات در فراتر از مرزهای زمین ساده نیست و با تلسکوپ‌های رایج به نظر عملی نمی‌رسد. نمی‌توان با نگاه کردن به اجسام دور دست به فعالیت‌های حیاتی در آن‌ها پی برد همانطور که هنوز در مورد امکان حیات در سیاره‌ی همسایه‌مان مریخ اطلاعات دقیقی نیافته‌ایم. اما اگر حیاتی هوشمند کشف شود تاریخ می‌تواند بخشی از پیامدهای برخورد ما با موجوداتی از فرهنگ و زبان متفاوت را نشان بدهد. اگرچه اشتباه در اولین تماس می‌تواند باعث ایجاد دشمنی و شاید جنگ شود اما برخورد محتاطانه می‌تواند سود دو طرفه را درپی داشته باشد. در سال‌های ۱۸۰۰ معامله گران خَز کانادایی به خوبی با بومیان محلی تجارت می‌کردند و در قرن ۱۵ ناوگان گنج چین به فراتر از مرزهای خود و حتی تا شرق آفریقا راه یافته بودند. اما در این برخورد فرهنگ‌ها حتی با تلاش سخت دو طرف باز هم برای فهم متقابل مشکلات زیادی وجود خواهد داشت، مثلاً مبلغ‌های مذهبی مسیحی در برخورد با بومیان آمریکا نمی‌توانستند مفاهیم خاصی مانند روح و جاودانگی را به آن‌ها تفهیم کنند.

face-on-mars-cydoniaتصویر تپه‌ای بر روی مریخ که به صورت وایکینگ مشهور شده و بحث‌های زیادی در میان مردم به وجود آورد نشان دهنده‌ی راه طولانی است که علم برای گذر از خرافات پیش روی دارد.

تماس غیر مستقیم از طریق ارتباطات رادیویی SETI

seti design inspite wideشاید آرایه‌های رادیویی ستی بتوانند نشانه‌هایی از حیات فرازمینی بیابند.

مقاله‌ی مرتبط:

در این مورد چالش سختی برای انتقال اطلاعات میان دو فرهنگ پیش رو خواهد بود. مستندات تاریخی در این مورد در دسترس است، انتقال دانش یونانی‌ها به غرب از طریق مترجمان عرب در قرن ۱۲ ام نشان می‌دهد که ایده‌ها حتی از یک فرهنگ مرده نیز می‌توانند به دیگران منتقل شوند. اطلاعاتی که از تمدن فرازمینی به ما خواهد رسید احتمالاً با زبانی ناشناخته خواهد بود، اگرچه اغلب، ریاضیات را به عنوان زبانی جهانی می‌شناسیم اما باز هم دو تئوری مختلف در مورد آن مطرح است. در تئوری اول ریاضیات همواره بر پایه‌ی ایده‌ی افلاطونی شکل می‌گیرد اما نظریه‌ی دوم شکل‌گیری ریاضیات را مبتنی بر ساخت و سازهای فرهنگی می‌داند.

سازمان فضایی ایران برنامه‌های هفته جهانی فضا را اعلام کرد
مشاهده

اخلاقیات در تماس با بیگانه‌ها

jupiter-moon-europaآیا در زیر سطح یخ زده‌ی اروپا نوعی از حیات وجود دارد؟

در صورت کشف حیات فرازمینی ما چه رفتاری با آن‌ها باید داشته باشیم، چگونه باید با توجه به درجه‌ی هوش آن‌ها نوع رفتارمان را مشخص کنیم. در برخورد با یک میکروب فرازمینی چه مسائلی را باید در نظر بگیریم و در برخورد با موجودی هوشمند چه باید بکنیم. برای جواب به این سوال‌ها می‌توانیم از روابطمان با ارگانیزم‌های غیر انسانی بر روی زمین از میکروب‌ها گرفته تا حیوانات درس‌هایی را یاد بگیریم. همچنین رفتار انسان پس از ورود به آمریکا و برخورد با بومیان آنجا نیز به نوعی می‌تواند ایده‌ای از شرایط فرهنگی متفاوت میان موجودات هوشمند را برای ما به نمایش بگذارد. آنچه که در اولین برخورد مهم است تکرار نکردن اشتباهات تاریخی و رفتار هوشمندانه خواهد بود.