جنبش جهاد اسلامی فلسطین سخنرانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هدیه به اشغالگران طرح سازش آمریکایی موسوم به “معامله قرن” دانست.

به نقل از سایت فلسطین الیوم، داود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: سخنرانی عباس تنها تاکید بر روند سازش و ناتوانی در اذعان به شکست آن بود.

وی تصریح کرد: لحن عباس ناتوان از توصیف تجاوزگری و ظلم اشغالگران علیه زندگی ملت فلسطین بود.

شهاب گفت: سخنرانی عباس اعلام ضمنی آمادگی برای بازگشت به میز مذاکرات و گدایی کردن آن است و این امر گذر از همه محرمات به شمار می رود.

وی تصریح کرد: این سخنرانی تهدید کننده آینده آشتی و وحدت داخلی است و هدیه ای به اشغالگران و طرح معامله قرن به شمار می رود که هدف آن از خاموش کردن شعله مقاومت و ارکان حیاتی آن و خلع سلاح کردن مقاومت است.

شهاب گفت: این سخنرانی مردود و غیرقابل قبول است و بیان کننده اجماع ملی فلسطینی ها نیست و تهدیدی برای آشتی و وحدت و عقب گرد بزرگی در تلاش های صورت گرفته برای برون رفت از تنگنای داخلی به شمار می رود.

جبهه خلق: سخنرانی عباس خدشه به جانفشانی ملت فلسطین بود

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز سخنرانی محمود عباس را ناامید کننده دانست و تاکید کرد که این سخنرانی در سطح چالش های بزرگ پیش روی مسئله فلسطین نبود.

جبهه خلق در بیانیه خود آورده است: عباس در سخنرانی خود به همان مبانی مکرر و متمرکز بر برنامه مشهور خود استناد کرد که این برنامه سازش و مذاکره را ابزار حل و فصل درگیری با دشمن صهیونیست می داند؛ درحالی که تجربه 25 سال اخیر شکست و ناکامی آن را ثابت کرده است. انتظار می رفت که عباس در سازمان ملل اعلام کند که از برنامه سازش و مذاکره در راستای پایبندی به موضع اجماع ملی و مصوبات شورای مرکزی دست می کشد. این موضع ملی بر لزوم کنار کشیدن از توافقنامه اسلو و سلب به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و توقف همکاری امنیتی با آن تاکید می کند.

فروش ۷۰ درصد بالای قیمت مصوب کالاهای اساسی به دلیل ضعف نظارت
مشاهده

جبهه خلق سخنرانی عباس را نشان دهنده “نبود نیت واقعی برای عبرت گیری از اشتباه های گذشته و دل بستن به توهم صلح و مذاکرات بیهوده” دانست و گفت: سخنان عباس درباره غزه تنها شکاف و رنج اهالی نوار غزه را تشدید خواهد کرد و کمکی به پیشبرد روند آشتی نخواهد کرد.

این جبهه گفت: مقابله با معامله قرن و جنگ فراگیر دولت آمریکا علیه حقوق ملت فلسطین ایجاب می نکند که همه اشکال مقاومت اجرایی شود که قوانین و موازین بین المللی آن را مشروع دانسته است.

این جبهه افزود: توصیف های بکار رفته در سخنرانی عباس درباره مقاومت و نقش تشکیلات خوگردان در مقابله با آن اهانت به جانشفانی های عظیم ملت فلسطین به شمار می رود.

این بیانیه از عباس خواست تا به اجماع ملی فلسطین بازگشته و در مسیر یک طرح و راهبرد دفاعی متحد به جای دل بستن به مذاکرات و راه حل های آزموده شده و شکست خورده گذشته گام بردارد تا از این طریق بتوان وارد مرحله جدیدی شد.

برپایه این گزارش، محمود عباس در سخنرانی خود در سازمان ملل به لحن همیشگی خود ادامه داد و بدنبال گدایی کردن صلح و مذاکره با اشغالگران رفت و در اشاره به سلاح مقاومت فلسطین گفت: در روزهای آینده آخرین دور مذاکرات برگزار خواهد شد و بعد از آن چیز دیگری روی خواهد داد. ما تنها یک سلاح واحد را قبول خواهیم داشت؛ نه دولت شبه نظامیان“.