نتایج جدیدترین نظرسنجی از کاهش چشمگیر میزان رضایتمندی شهروندان آلمانی از دولت ائتلافی و کار صدر اعظم به ویژه به علت مناقشات اخیر بر سر رئیس سازمان اطلاعات داخلی خبر می دهد.

به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، مناقشات اخیر در دولت ائتلافی آلمان بخصوص بر سر سرنوشت رئیس سازمان اطلاعات داخلی که منجر به برکناری وی شد تاثیر بدی بر میزان رضایت مندی شهروندان از دولت ائتلافی آلمان داشته است. بر اساس جدیدترین نظر سنجی محبوبیت احزاب متحد سیحی و سوسیال دموکرات به شدت در بین شهروندان آلمانی کاهش پیدا کرده است.

نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می دهد اگر یکشنبه آینده در آلمان انتخابات پارلمانی برگزار شود احزاب متحد مسیحی تنها 28 درصد آراء شهروندان را کسب می کنند. این احزاب به این ترتیب دو درصد میزان محبوبیت خود در بین شهروندان را از دست داده و به پایین ترین میزان محبوبیت خود در نظر سنجی های انجام شده توسط این موسسه می رسند. نظر سنجی دیگری هم که موسسه فورسا انجام داده بود از کسب 28 درصد آراء توسط احزاب متحد مسیحی خبر  می داد.

این نظر سنجی جدید که از طرف گروه تحقیقاتی منهایم انجام گرفته است نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات با 3 درصد کاهش محبوبیت 17 درصد آراء شهروندان را به دست آورده است و با حزب سبز در یک ردیف قرار گرفته است.

حزب افراطی “جایگزینی برای آلمان” هم با کسب 16 درصد آراء شهروندان بعد از این حزب قرار گرفت. حزب چپ هم 10 درصد و لیبرال دموکرات ها 8 درصد از آراء شهروندان را کسب کردند.

ژوپیلر لیگ بلژیک | اندوخته یک امتیازی کلوب بروژ در حضور ۲ دقیقه‌ای کاوه رضایی
مشاهده

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که از ائتلاف های قابل تصور سیاسی تنها ائتلاف موسوم به جامائیکا متشکل از احزاب متحد مسیحی ، لیبرال دموکرات و سبزها از اکثریت پارلمانی برخوردار است و ائتلاف بزرگ دیگر اکثریت ندارد.

احزاب دولت ائتلافی آلمان چندی پیش تصمیم گرفتند برای خاتمه دادن به مناقشات بر سر آینده رئیس سازمان اطلاعات آلمان وی را از سمت خود برکنار کرده و با لغو توافق اولیه و در توافق دومی وی را به عنوان مشاور ویژه وزارت کشور آلمان برگزینند.

البته توافق دوم احزاب ائتلافی آلمان هم به مذاق شهروندان خوش نیامده و این توافق تنها توسط 23درصد شهروندان خوب ارزیابی شده و توسط 70 درصد به عنوان توافق بد ارزیابی شد. تنها 7 درصد شهروندان هم در این باره ابراز بی اطلاعی کردند.

55 درصد شهروندان بر این عقیده بودند که “هورست زیهوفر”، وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال مسیحی مقصر اصلی بحران سخت اخیر در دولت ائتلافی است و 13 تا 12 درصد هم آنگلا مرکل، رئیس حزب دموکرات مسیحی و آندره ناهلس رئیس حزب سوسیال دموکرات را مقصر اصلی این مناقشات ارزیابی کردند.

نتایج این نظر سنجی همچنین نشان داد که 23 درصد شهروندان آلمانی اعتقاد داشتند که مرکل در هفته های گذشته قدرت رهبری خود را نشان داده است و 71 درصد هم نظر عکس این را داشتند. 57 درصد طرفداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم از کاهش قدرت رهبری مرکل سخن گفتند. 55 درصد شهروندان هم بر این عقیده بودند که مرکل به عنوان صدر اعظم کار خود را بیشتر خوب انجام می دهد و 42 درصد هم نظری خلاف این را داشتند. این در حالی است که در اوایل ماه سپتامبر 60 درصد شهرودان آلمانی اعتقاد داشتند که مرکل کار خود را خوب انجام می دهد.

کارانکا: کریم انصاری‌فرد نشان داد چقدر مشتاق موفقیت است
مشاهده

جنجال و مناقشات بر سر “هانس گئورگ ماسن”، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان از مصاحبه او با روزنامه “بیلد” آغاز شد. ماسن در این مصاحبه که 16 شهریور (هفتم سپتامبر) منتشر شد، مدعی شده بود که سازمان تحت نظارت او اطلاعات قابل استنادی در دست ندارد که نشان دهد خارجی‌ها در ناآرامی‌های شهر کمنیتس به‌صورت هدفمند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این سخنان در حالی مطرح شده بود که انتشار یک فیلم کوتاه از شهر کمنیتس در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از تعقیب دو تبعه خارجی‌ توسط گروهی از تظاهرات کنندگان افراطی را نشان می‌داد.

بعد از این اظهارات در حالی که حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات خواهان برکناری ماسن بودند، اما وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی همچنان از مواضع ماسن حمایت می‌کرد و این مسئله به مناقشات سختی در دولت ائتلافی منجر شد.

احزاب دولت ائتلافی بعد از اینکه از توافق اولیه خود درباره سرنوشت ماسن کناره‌گیری کردند چندی پیش به‌اتفاق آراء تصمیم گرفتند که رئیس سازمان اطلاعات داخلی را از سمت خود برکنار کرده و به سمت مشاور ویژه در وزارت کشور منصوب کنند.

به این ترتیب این مناقشات ظاهراً برطرف شده اما به‌نوشته رسانه‌های آلمانی زخم‌هایی که به دولت ائتلافی وارد شده تا مدتها باقی خواهد ماند.