اسپیس‌ایکس درصدد فرود آوردن راکت فالکون ۹ روی یک سکوی شناور است

SpaceX سعی دارد تا در آزمایش بعدی موشک فالکون ۹، این موشک را پس از پرتاب به سلامت روی یک سکوی شناور فرود آورد. SpaceX شانس موفقیت فرود این راکت روی سکوی شناور را بصورت یکپارچه و بدون مشکل، ۵۰ درصد برآورد کرده است.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده که در آزمایش بعدی راکت فالکون ۹ تلاش خواهد کرد تا این موشک را بصورت سالم روی یک سکوی شناور فرود آورد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی، شانس موفقیت در این فرود ۵۰ درصد است که در صورت موفقیت آن، قدم بزرگ دیگری در راستای انجام سفرهای فضایی ارزان‌تر با استفاده از موشک‌های چند بار مصرف برداشته خواهد شد. این راکت با سرعت ۱٫۳۰۰ متر بر ثانیه وارد جو زمین می‌شود که این موضوع کنترل موشک را در حال فرود بسیار سخت می‌کند.

موتورهای اختصاصی برای فرود روی این راکت‌ها در سه مرحله به انجام وظیفه خواهند پرداخت. ابتدا این موتورها با تنظیمِ سوی حرکت موشک، آن را برای فرود روی نقطه‌ی مورد نظر آماده می‌کنند که در این مورد خاص یک سکوی شناور قابل هدایت روی آب است. سپس در مرحله‌ی دوم موتورهای مافوق صوت قدرتمند این راکت، همزمان با نیرو‌های وارد شده در زمان ورود راکت به جو زمین، شروع به کار می‌کنند که هدف  از آن کاهش سرعت فرود به ۲۵۰ متر بر ثانیه است. در مرحله‌ی پایانی، این موتورها سرعت راکت را به ۲ متر بر ثانیه کاهش خواهند داد. در مرحله‌ی پایانی و هنگام فرود، باله‌های توری شکل موشک شروع به حرکت می‌کنند تا در هنگام نشستن روی سکو، تعادل موشک حفظ شود. باله‌های توری شکل قدرت مانورپذیری موشک فالکون را افزایش می‌دهند. این باله‌ها قادرند هر یک بصورت مستقل بسته به نیاز موشک برای تغییر مسیر یا حفظ تعادل، حرکت کنند.

دوبی میزبان «مسابقات رباتیک ورزش‌های جهان آینده»
مشاهده

SpaceXInt

موشک فالکون ۹ که بصورت هوشمند کنترل می شود، ۹۲ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد که در صورت باز شدن باله‌های توری شکل، قطر آن به ۵۱ متر می‌رسد. آزمایش‌های گذشته صحت فرود موشک فالکون ۹ را در مساحت ۱۰ کیلومتری ثابت کرده است، حال باید دید که آیا این موشک قادر است تست صحت فرود در مساحت ۱۰ متری را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد؟