شاتر به مناسبت هالووین؛ تصاویر هالووینی از فضا

عجایب فضا فقط به ستاره‌های بزرگ، سیاه‌چاله‌های قدرتمند و سیارات عجیب محدود نمی‌شود. به مناسب جشن هالوین در این مقاله شما را با اجرامی ‌آسمانی آشنا کنیم که بی‌شباهت به فیلم‌های ترسناک نیستند؛ سحابی‌هایی مانند سر جادوگران، جن و ارواح، زامبی‌ها و ابرهایی نورانی همچون چشم نظاره‌گر سائورن.

۱. سحابی سر جادوگر

spooky-space-photos-halloween-witch-head-nebula

تصویر مادون قرمز بالا سحابی سر جادوگر را نشان می‌دهد که توسط کاوشگر مادون قرمز میدان وسیع ناسا یا WISE گرفته شده است ، این سحابی در صورت فلکی اریون و در فاصله‌ی صدها سال نوری از زمین قرار دارد. این ابرها محل تولد ستارگان جوان هستند که از برخورد نور آن‌ها با گرد و غبار این سحابی درخشش مادون قرمز حاصل می‌شود.

۲. سحابی بازتابی

spooky-space-photos-halloween-reflection-nebula-ghost

سحابی‌ها از خود نوری منتشر نمی‌کنند بلکه درخشش آن‌ها از ستارگانی است که در میان یا پشت آن‌ها نورافشانی می‌کنند. در تصویر بالا ستاره‌ی جوانی که در میانه‌ی تصویر سمت چپ وجود دارد روشنایی خود را به سحابی NGC 1999 می‌دهد. گرد و غباری که هنوز از ملحق شدن به ستاره به جای مانده‌اند صورت مه آلودی را در ورای ستاره به وجود آورده‌اند.

۳. سحابی بیوه‌ی سیاه

spooky-space-photos-halloween-black-widow-nebula

ستاره شناسان گمان می‌کنند ابری از گرد و غبار و گاز متراکم باعث به وجود آمدن خوشه‌های متعددی از ستارگان عظیم در سحابی بیوه‌ی سیاه شده باشد، این گروه از ستارگان بزرگ باعث روشنایی فوق‌العاده در مرکز این سحابی شده اند که انعکاس این نورها را در پای عنکبوت می‌بینید.

۴. چشم بزرگ سائورن

spooky-space-photos-halloween-eye-sauron

حجم بزرگی از گاز دیسک مانند اطراف فمالحوت را فراگرفته است. فاملحوت ستاره‌ی درخشانی در صورت فلکی ماهی جنوبی است.

چادری مناسب افراد بی سرپناه که انرژی خود را از نور خورشید تأمین می‌کند
مشاهده

۵. سحابی فرانکنشتاین

spooky-space-photos-halloween-franken-nebula

در تصویر فوق خوشه‌ی ستاره‌ای NGC 2467 را مشاهده می‌کنید که با نام سحابی فرانکن نیز شناخته می‌شود. این سحابی در صورت فلکی کشتی‌دم جنوبی قرار گرفته است. NGC 2467 پرورشگاه ستاره‌ای بسیار فعالی است، در این سحابی از ابرهای متراکم از گرد و غبار مرتبا ستارگان جدید متولد می‌شوند.

۶. وضعیت فعال فانوس جکول خورشید

spooky-space-photos-halloween-jack-o-lantern-sun

این وضعیت فعالیت خورشید نمایی شبیه به فانوس مشهور هالوین که از کدو حلوایی تراشیده می‌شود به ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی داده است. این تصویر از Jack-O-Lantern چند روز پیش گرفته شده است؛ نقاط روشن‌تر نشان‌گر فعالیت و انرژی بیشتر هستند.

۷. چشم بزرگ مشتری

spooky-space-photos-halloween-jupiter-eye

در روز اول اردیبهشت سال جاری هنگامی که تلسکوپ فضایی هابل در حال رصد مشتری برای بررسی تغییرات در توفان موسوم به لکه‌ی بزرگ سرخ مشتری (GRS) بود، سایه‌ی گانیمد ماه مشتری بر مرکز این منطقه‌ی سیاه می‌افتد و صحنه‌ای شبیه به مردمک در مرکز چشمی به قطر 16 هزار کیلومتر را تشکیل داد.

۸. ارواح سرگردان

spooky-space-photos-halloween-ghost-nebula-lbn-438

ستاره‌شناس آدم بلوک لغت ارواح سرگردان را به سحابی 438 داده است. به علت تابش برخی از ستارگان نزدیک به این سحابی و بازتاب نور آن‌ها در میان گرد و غبار آن پرتوهای قرمز نور چنین شمایلی را به این سحابی داده‌اند.

۹. ستاره‌ی زامبی

spooky-space-photos-halloween-zombie-star

باقیمانده‌ی ابرنواختر تیکو شاید مشهور ترین سوپرنوای نوع la باشد که با نام ستاره‌ی زامبی شناخته می‌شود. کوتوله‌های سفید در این سوپرنوآ از اجرام ستاره‌ای همسایگان خود تغذیه می‌کنند.

۱۰. ارواح قیفاووس

spooky-space-photos-halloween-ghost-nebula

تصویر فوق از سحابی SH2-136 گرفته شده است که به عنوان ارواح قیفاووس نیز شناخته می‌شود. چند ستاره‌ی پیر در میان ابرهایی عظیم از ملکول‌های سرد و مرده‌ی گاز و غبار آخرین نور خود را منتشر می‌کنند در جایی که از نزدیک‌ترین همسایه‌ی خود ۱۲۰۰ سال نوری فاصله دارند.

همزمانی ماه آبی، ابر ماه خونین و ماه گرفتگی پس از ۱۵۰ سال
مشاهده

۱۱. سحابی جادوگر

spooky-space-photos-halloween-wizard-nebula

سحابی NGC 7380 که با نام سحابی جادوگر نیز شناخته می‌شود منطقه‌ای ستاره ساز در اطراف خوشه‌ای از ستارگان جوان است. تابش ستارگان تازه متولد شده این سحابی را غرق در نور کرده است.

۱۲. دست خدا

article-1169776-046ECDC9000005DC-372 634x475

تصویر فوق توسط تلسکوپ فضایی پرتوهای X چانترای ناسا گرفته شده است. در مرکز این ابر گاز و غبار که باقیمانده‌ی انفجار یک ستاره‌ی غول آسا است تپ‌اختری وجود دارد که با سرعت ۷ بار در ثانیه به دور خود می‌چرخد و ذرات باقیمانده‌ی ستاره‌ای را به اطراف منتشر می‌کند. این ذرات در تعامل با میدان مغناطیسی اشعه‌ی X از خود منتشر می‌کنند.