مهندسان پیشین تسلا و ناسا، لامپ LED هوشمند با قابلیت سنجش نور محیط تولید کردند

در سال‌های اخیر شماری از کمپانی‌ها اقدام به تولید لامپ‌هایی با عنوان هوشمند کرده‌اند که در این لامپ‌ها قابلیت‌های ارتباطی پررنگ‌تر است. حال دو تن از مهندسان سابق کمپانی‌ تسلا و آژانس فضایی ایالات متحده‌ اقدام به تولید لامپی LED کرده‌اند که به‌واقع یک لامپ هوشمند است. با بازدید ایده همراه باشید.

ایده‌ی تولید چنین لامپی در ذهن Neil Joseph، یکی از مهندسان تسلا در زمانی که در محیط کار بوده، ایجاد شده است. وی در حالی که روی صندلی خود نشسته بوده، لحظه‌ای به لامپ‌‌های محیط کار نگاه کرده و متوجه شده که علی‌رغم قرارگرفتن در میانه‌های روز و تابش مستقیم نور آفتاب، لامپ‌ها روشن بوده و به‌نوعی انرژی الکتریکی به هدر می‌رفته است. وی برای چاره‌اندیشی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی به سراغ اینترنت رفته تا لامپ‌هایی را با قابلیت مصرف کمتر و هوشمندتر پیدا کند که با محصولاتی بس گران قیمت مواجه شده است. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ وی برای تولید محصولی به‌منظور استفاده در چنین شرایطی کمپانی تسلا را ترک کرد.

Joseph نام کمپانی خود را Stack گذاشته و اولین لامپ LED تولیدی کمپانی خود را نیز Alba نام‌گذاری کرده است که در زبان ایتالیایی به معنای طلوع خورشید است. لامپ‌های Alba قابلیت‌های جالب توجهی دارند که از جمله‌ی آن‌ می‌توان به هوشمند بودن آن اشاره کرد. آلبا قادر است تا با یادگیری عادت‌های کاربر و همچنین بررسی و سنجش میزان نور محیط که از منابع خارجی تابیده می‌شود، نور خود را در بهترین حالت ممکن تنظیم کند تا مصرف انرژی کاهش یابد. آلبا در ادامه سایر لامپ‌های هوشمندی روانه‌ی بازار می‌شوند که می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌ و از طریق گجت‌های هوشمند به کنترل آن‌ها پرداخت، اما این لامپ‌ها از استانداردهای لازم برای هوشمند نام گرفتن بصورت تمام و کمال برخوردار نبوده و نمی‌توانند به خودی خود از محیط داده‌های مورد نیاز را برای بهینه‌سازی عملکرد خود دریافت کنند.

ساخت اولین پنجره‌های شفاف تولیدکننده انرژی دنیا
مشاهده

LampInt

فراتر از یک لامپ

در میان دیودهای مورد استفاده در آلبا، سنسورهایی قرار گرفته که با استفاده از آن لامپ وجود حرکت، حضور یا عدم حضور و همچنین نور محیط را خواهد سنجید. استفاده از چنین سازوکاری منجر به ایجاد فناوری اختصاصی توسط Jovi Gacusan، یکی از مهندسان پیشین ناسا شده که با استفاده از این فناوری آلبا قادر است تا نور محیط را درک کرده و براساس آن اقدام به انتشار نور در محیط کند. برای درک این موضوع، این فناوری در ابتدا نور ساطع شده از خود لامپ را از دامنه‌ی محاسبات خود حذف کرده و سپس به سنجش نور محیط بپردازد که با چنین سازوکاری انرژی مصرفی در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت.

اما یکی دیگر از قابلیت‌های اساسی این لامپ هوشمند، قابلیت یادگیری است که آن را هم‌دیف با محصولات کمپانی نست قرار داده است. Joseph در خصوص این ویژگی چنین توضیح می‌دهد:

در صورتی که به زندگی افراد در خانه‌ها توجه کنیم، معمولا افراد هر روز در محل مشخصی نشسته و پس از طی ساعاتی راهی اتاق خواب می‌شوند و در ساعت مشخصی نیز می‌خوابند. با استفاده از یادگیری چنین الگوهایی می‌توان چراغ‌ها را بصورت خودکار کنترل کرد. لامپ‌های آلبا در ساعات ابتدایی روز نور طیف نور آبی رنگی را ساطع کرده که در ادامه این نور گر‌م‌تر می شود. کاربران می‌توانند نور ساطع شده و رنگ آن را با استفاده از اپلیکیشن Stack تنظیم کرده و حتی پروفایل‌هایی را چون مهمانی، خواب و سایر موارد تنظیم کرد که این پروفایل‌ها نیز در چرخه‌ی یادگیری آلبا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

استیون هاوکینگ به سوالاتی در مورد نجوم و موجودات فضایی پاسخ می‌دهد
مشاهده

لامپ‌های هوشمند چون آلبا پتانسیل کافی را برای استفاده در شبکه‌های‌هوشمند خانگی دارند و مطمئنا شاهد استفاده از این لامپ‌ها در خانه‌های‌هوشمند خواهیم بود. البته باید به قابلیت اتصال بلوتوث این لامپ‌ها نیز اشاره کرد که لامپ‌های آلبا را به‌بهترین گزینه برای کنترل با استفاده از گجت‌های‌هوشمند تبدیل می‌کند.

Joseph در مورد داده‌های جمع‌آوری شده نیز توضیح می‌دهد که این داده‌ها برای اطلاعات شخصی و سایر کاربردها به‌کار برده نشده و هدف از آن یادگیری الگوی زندگی کاربران به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی است. از جمله‌ی اهدف بلندپروازانه‌ی جوزف می‌توان به برنامه‌های وی برای همکاری با سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی ابزار‌های‌هوشمند از جمله ترموستات و تخت‌خواب‌های هوشمند اشاره کرد که با هدف تحت‌نظر گرفتن فعالیت‌های کاربران برای بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین بهبود شرایط محیطی برای حفظ سلامتی کاربران انجام خواهد پذیرفت.

ای محصول در پکیجی که شامل دو لامپ و متعلقات آن است به قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسد.