ناسا با آزمایش فرود سیستم‌هوشمند هدایت فضاپیما، خودروی هوشمند گوگل را به حاشیه کشید

شاید فعالیت اخیر بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی در تولید سیستم‌های هوشمند رانندگی، توجه همگان را برانگیخته باشد. یکی از کمپانی‌هایی که از پیشروترین سیستم‌های رانندگی را توسعه می‌دهد، گوگل است، اما ناسا با آزمایش برخواستن و فرودآمدم فضاپیمای هوشمند بدون نیاز به خلبان، سیستم هوشمند خود را به رخ کشید.

ناسا برای اولین بار فضاپیمای بدون سرنشین خود را با بهره‌گیری از سیستم‌هوشمند هدایت در شب به ورطه‌ی آزمایش نهاد. این آزمایش ثابت کرد که این سیستم قادر است تا در تاریکی مطلق نیز با شناسایی سطح سیاره‌ی مورد نظر، روی آن فرود آید. از جمله‌ی چنین سیاراتی می‌توان به ماه اشاره کرد که نیمی از آن همیشه در تاریکی است.

فضاپیمای مورفئوس اشتراکاتی نیز با خودروی هوشمند گوگل دارد. سیستم خطایایی این فضاپیما از سه سنسور نوری و فاصله‌ی یاب بهره می‌برد که در واقع ساختاری مشابه فناوری LIDAR مورد استفاده در بالای خودروهای هوشمند گوگل دارد. ناسا در فضاپیمای خود از این سنسور برای شناسایی موانع و خطرات موجود روی سطح سیاره استفاده می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سنگ‌ها یا گودی‌هایی اشاره کرد که می‌تواند با پنهان ماندن زیر پایه‌هایی فضاپیما، برای آن مشکل ایجاد کند.

هرچند این آزمایش تنها ۹۸ ثانیه به طول انجامیده است، اما یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها برای مورفئوس به شمار می‌رود. این فضاپیما ارتفاعی برابر 243 متر صعود کرده و سپس با استفاده از سنسورهای خود و یافتن بهترین مکان، پس از طی مسافتی 400 متری به زمین نشست.

ماهواره‌ی با ظرفیت ترابیتی ViaSat، اینترنت سریع‌تری را به ارمغان می‌آورد
مشاهده

فضاپیمای مورفئوس برای فرود روی سطح شبیه‌سازی شده‌ مرکز فضایی از سیستم مکان‌یابی خود استفاده کرد که از این‌رو محل فرود با محلی که از آن برخواسته بود تفاوت داشت. این سیستم با انجام محاسبات و سنجش سطح مورد نظر، خود بصورت خودکار روی این سطح فرود آمد که فاصله‌ای 23 متری با مکان اولیه‌ی صعود داشت.

ناسا امیدوار است تا با استفاده از این سیستم در سایر فضاپیماهای خود، از آن در فرایند فرود سایر سفینه‌های بدون سرنشین خود که بیشتر برای حمل و نقل تجهیزات مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بهره ببرد.

از کاربردهای چنین سیستم‌هایی می‌توان به ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز در مریخ اشاره کرد که راه را برای فرود انسان در آن سیاره هموار خواهد کرد. ناسا همچنین به این مضوع اشاره کرده است که مورفئوس با استفاده از سوخت مایع اکسیژن و متان، سوخت بسیار پاکی دارد.