ناسا برخی از فعالیت‌های خود با سازمان فضایی روسیه را به‌دلیل بحران‌ اوکراین به حال تعلیق درآورد

در ادامه‌ی مناقشات اخیر روسیه با ایالات متحده‌ی آمریکا که اخیراً و بر اثر اختلاف نظر بر سر مسائل پیش آمده در اوکراین روی داده است، آژانس فضایی ایالات متحده نیز برخی از فعالیت‌‌های خود را با آژانس فضایی روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. در ادامه به بررسی جزئیات این تصمیم عجیب ناسا خواهیم پرداخت.

ناسا با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرده است که به‌ دلیل زیر پا گذاشتن برخی از مسائل در اوکراین توسط روسیه، این آژانس تمامی ارتباطات خود با روسیه و مقامات آن را به حالت تلیق درآورده است. موارد تعلیق شده شامل مسافرت به روسیه، تل‌کنفرانس و همچنین بازدید از اماکن و تجهیزات ناسا توسط مقامات روسی است. ناسا همچنین ارسال و دریافت ایمیل با روس‌ها را نیز ممنوع کرده است.

فعالیت‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی ایستگاه فضایی بین‌الملل از موارد تحت تعلیق مستثنی بوده و دیدارهای لازم در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ی این ایستگاه فضایی نیز تا زمانی که در کشوری غیر از روسیه باشد، مشکلی ندارد. مایکل اُ برین، مدیر ارشد آزژانس فضایی ایالات متحده راساً این دستورات را صادر کرده است.

یکی از دانشمندان ناسا که تمایلی به افشای نام خود نداشت، در این خصوص چنین اظهار مظر کرده است:

ناسا در راستای تصمیمات و مقاصد سیاسی فعالیت نمی‌کند. این نخستین بار است که شاهد اتخاذ چنین تصمیم از سوی مقامات دولتی هستم که تصمیم در جهت قطع همکاری علمی و فناوری اخذ کرده‌اند. آیا گزینه‌ای بهتر از این برای تحت فشار قرار دادن روسیه وجود نداشت؟

ابتدای اسفندماه، کارلس‌بالدن، یکی از مدیران اجرایی ناسا با انتشار پستی در وب‌لاگ خود، روابط ناسا با طرف روسی را طبیعی خواند و بروز مشکلاتی را در این روابط پیش‌بینی نکرده بود. اما گویا این روابط آنچنان که انتظار می‌رفت، خوب پیش نرفته است؛ بطوریکه هفته‌ی پیش، بالدن تیرگی روابط با روسیه را دستمایه‌ی انتقاد از کنگره به‌دلیل کاهش بودجه‌ی مورد نیاز ناسا به‌منظور انجام سفرهای فضایی به ایستگاه بین‌المللی خواند که هم‌اکنون ناسا را وابسته به تجهیزات روسیه به منظور سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده است.

HD 162826؛ ستاره دوقلوی خورشید که 110 سال نوری از ما فاصله دارد
مشاهده

آژانس فضایی آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای، تعلیق روابط با روس‌ها را تأیید کرده و تنها در برخی از موارد که شامل رفت‌و‌آمد به ایستگاه فضایی است، همچنان ملزم به حفظ روابط با روس‌ها شده است؛ هرچند این آژانس با درخواست از کنگره، خواستار افزایش بودجه‌ی این نهاد برای پیشبرد برنامه‌های فضایی مبنی بر سفرهای فضایی شده است تا وابستگی ایالات متحده به روس‌ها از این طریق از بین برود. براساس اطلاعات ارائه شده، در صورتی که بودجه درخواست شده تأمین می‌شد، این آژانس قادر به انجام سفرها از سال آتی میلادی می‌بود؛ در حالی که هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود ناسا در سال 2017 خود مستقلاً سفرهای فضایی را از پیش گیرد.