در نظرسنجی لباس فضایی جدید ناسا شرکت کنید!

ناسا در طی نظرسنجی از مردم خواست تا به طراحی مورد نظر خود در نمونه‌های جدید ساخته شده از لباس فضاوردی Z-2 رای دهند. این نمونه‌ها بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ی لباس‌های پیشرفته‌ی فضایی هستند تا در نهایت جایگزین لباس 22 ساله‌ای شوند که هم اکنون در ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت لباس Z-2 علاوه بر طراحی جدید و ویژگی‌های نوآورانه‌ی تکنیکی به عامل زیبایی و راحتی نیز توجه شده است. در ادامه با ما باشید تا بیشتر در خصوص این لباس بدانید.

در سال 2012 ناسا نمونه‌ی اولیه‌ی لباس Z-1 خود را به نمایش درآورد. این اولین لباس ساخته شده توسط ناسا پس از 20 سال بود که توسط مجله‌ی تایم به عنوان بهترین اختراع سال معرفی شد. هدف از ساخت این لباس تنها جایگزینی لباس‌های قدیمی نبود بلکه ایده‌های جدید نیز می‌بایست در لباس جایدهی می‌شدند تا بازده کلی لباس افزایش یابد.

لباس‌های فضایی چیزی نیستند جز پوشش‌هایی متورم و بزرگ که البته جدای از ساندرا بولاک (در فیلم جاذبه) کسی نمی‌تواند آن‌ها را به سرعت درآورده یا به تن کند. ضمنا تنظیمات مربوط به هوای داخل و عادت کردن به تنفس اکسیژن خالص نیز از مشکلاتی است که عادت کردن به آن گاها یک ساعت طول می‌کشد. لباس Z-1 همچنین راحتی فضانوردان در طی راهپیمایی‌ها را درنظر گرفته است.

یکی از ابتکاراتی که در این لباس به کار گرفته شده است، مشابه لباس فضایی روسی است که در بخش پشتی آن سوراخی وجود دارد که این مزیت را نیز دارا است که در آن امکان اتصال به فضاپیما وجود دارد. این سوراخ به این جهت است که می‌توان در زمان هم فشار کردن درون لباس و فشار درون سفینه صرفه جویی کرد.

کشته و مفقود شدن صدها نفر بر اثر فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا
مشاهده

z-2-28

در ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی Z-2 از فناوری‌های اسکن سه بعدی لیزری و چاپگرهای سه بعدی نیز استفاده شده است. در ساخت این لباس همچنین به ویژگی انعطاف پذیری و سختی نیمتنه‌ی بالا توجه شده است که پوشیدن و در آوردن آن را ساده تر می‌کند، ضمن اینکه مدت طول عمر پارگی و دوام آن را افزایش می‌دهد. اتصالات و مفاصل این لباس نیز مجددا طراحی شده اند تا کار کردن در شرایط خلا آسان می‌شود.

z-2-56

به گفته‌ی ناسا این لباس هم اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های مربوط به باتری، کارایی در شرایط خلا و راحتی است که در شرایط شبیه سازی جاذبه‌ی صفر در استخرهای آب مرکز فضایی جانسون در تگزاس انجام می‌شود.

مورد دیگری که لباس Z-2 در آن اولین است رای گیری از مردم برای بهترین طراحی است. در طراحی‌های لباس‌های مختلف از رنگ‌ها و بخش‌های نورانی برای زیبایی بیشتر و البته قابلیت شناسایی در تاریکی فضای خارج از جو نیز استفاده شده است.

z-2-63

برای مثال در طراحی یکی از نمونه‌ها از طرح‌هایی مشابه با ستاره‌های دریایی یا برخی از ماهی‌ها استفاده شده است. با توجه به طراحی‌های متعددی که برای این لباس انجام شده است، ناسا از مردم در خواست رای دادن به بهترین طراحی را کرده است. البته به گفته‌ی ناسا طراحی نهایی به دلیل استفاده از پارچه‌هایی با مقاومت بالا و محافظت‌هایی که می‌بایست در برابر ریزشهاب ها، تابش‌های گرمایی و تشعشعات صورت گیرد از طراحی کنونی متفاوت خواهد بود.

شما نیز می‌توانید در این نظرسنجی تا حدود 2 هفته‌ی دیگر شرکت کنید و لباس مورد نظر خود را انتخاب کنید، لباس Z-2 تا اواخر سال میلادی آماده می‌شود.

رشته‌های کیهانی از چه چیزی ساخته شده‌اند؟
مشاهده