ناسا و آزمایش چتر نجات مافوق‌صوت غول‌آسا برای فرود آرام فضاپیماها روی مریخ

برای حفاظت از تجهیزات گران‌قیمت و ارزشمندی که معمولاً فضاپیماها با خود حمل می‌کنند  باید بهترین راهکارها را ارایه داد و آزمایش کرد. ناسا برای آزمایش فرود آرام فضاپیماهایی که می‌خواهند روی سطح مریخ فرود بیایند، از پاراشوت یا چتر نجات سوپرسانیک استفاده می‌کند. در ادامه‌ی مطلب یکی از آزمایشات را با هم تماشا می‌کنیم.

اگر اخبار مریخ‌نورد کنجکاوی و فرود حساس آن روی مریخ در سال 2012 را دنبال کرده باشید، حتماً چتر نجاتی که ناسا برای کند کردن فرآیند فرود استفاده کرده را به خاطر دارید، اگر هم آن را ندیده‌اید، در ویدیوی زیر به آن اشاره‌ی کوتاهی شده است. آن چتر نجات کوچک برای اجسام سنگین‌تری که در آینده قرار است به مریخ سفر کنند، مناسب نیست. لذا ناسا مدلی بزرگ‌تر به نام کندکننده‌ی سوپرسانیک کم‌تراکم برای LDSD را ساخته که بسیار بزرگ است. برای آزمایش آن هم نمی‌توان از تونل‌های باد کوچک استفاده کرد. لذا یکی از آژانس‌ها تونل باد بزرگی برای آزمودن این چتر نجات ساخته است.

نوآوری ناسا در این بوده که از المان‌های مختلفی شامل یک بالگرد عظیم‌الجثه‌ی Night Hawk، صدها پوند وزن، وینچ و راکت‌ها و مقدار زیادی طناب استفاده کرده است. آزمون نهایی بسیار مشکل بوده و در نهایت بخشی از پاراشوت پاره می‌شود. اما در نهایت این یک آزمون بزرگ است و نتیجه هر چه باشد، یک موفقیت محسوب می‌شود.

تا سال ۲۰۴۵ تمام انرژی های کالیفرنیا پاک خواهند بود
مشاهده