درخواست ناسا از شهروند دانشمندان برای شکار سیارک‌ها!

سازمان هوا و فضای ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده که قصد دارد یک سری مسابقه با موضوع شکار سیارک‌ها برگزار کند که طی آن شرکت‌کنندگان می‌بایست با طراحی الگوریتم‌های گوناگون، سعی در کشف سیارک‌هایی نمایند که در حال نزدیک‌شدن به زمین هستند. ناسا اعلام کرده که مبلغ 35,000 دلار را به عنوان جایزه به برندگان این مسابقات اعطاء خواهد کرد.

هم‌اینک که مشغول مطالعه این مطلب هستید، میلیون‌ها سیارک در حال گردش به دور خورشید هستند و یکی از دغدغه‌های اصلی دانشمندان این است که تا حد ممکن، بسیاری از آن‌ها را شناسایی کنند. اما براستی چرا سیارک‌ها برای ناسا و دانشمندانش اینقدر مهم هستند؟ پاسخ، بسیار آسان است! بشر هرگز دوست ندارد سرنوشتی همچون دایناسورها داشته باشد.

اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش یک سیارک کشف نشده با قطر تقریبی 20 متر به کشور روسیه برخورد کرد و انرژی حاصل از برخورد آن تقریبا چیزی برابر با انرژی حاصل از انفجار 500,000 تن ماده انفجاری تی ان تی بود و نزدیک به 1000 نفر را مجروح کرد.

روش‌های تشخیص و تعقیب فعلی تنها قادرند یک درصد از سیارک‌هایی که به دور خورشید در حال دوران هستند را شناسایی کنند و همین موضوع باعث شده تا دانشمندان ناسا بیش از پیش به فکر این اجرام آسمانی به شدت خطرناک برای انسان بیفتند.

هدف از برگزاری چنین مسابقاتی نیز کشف 99 درصد از سیارک‌هایی است که هنوز ناشناخته باقی‌مانده‌اند. در این مسابقه، شهروند-دانشمندان می‌توانند با استفاده از تلسکوپ‌های نیمه‌حرفه‌ای خود اقدام به طراحی الگوریتم(هایی) نمایند که با استفاده از آن‌ها بتوان طیف گسترده‌تری از سیارک‌ها را کشف کرد.

لازمه اصلی در جلوگیری از خطرات ناشی از برخورد سیارک‌ها با کره زمین این است موقعیت آن‌ها در فضا را تعیین کنیم. با برگزاری چنین مسابقاتی می‌توانیم از نوآوری‌ها و دستآوردهای مبتکران، مخترعان و شهروند دانشمندان برای حل این بحران جهانی استفاده کنیم.

– “جن گاستتیک”، معاون ارشد در امور جوایز و مسابقات ناسا

نیمی از کل برف و باران یک سال، تنها در عرض ۱۲ روز باریده است
مشاهده