مواجه شدن کاوشگر Opportunity با یک تکه سنگ عجیب در سطح مریخ

سیاره‌ی مریخ سرشار از شگفتی است؛ از تفسیرهای غلط در مورد شکل خاص صخره‌های آن گرفته تا کشف شرایطی که می‌توانسته زمانی میزبان حیاتی باستانی در خود باشد. حال کاوشگر «فرصت» (Opportunity) بطور تصادفی با یک چیز عجیب دیگر مواجه شده است: یک تکه سنگ با شکل جالب. یک تکه سنگ به خودی خود چیز عجیبی نیست؛ اما مساله این است که این تکه سنگ بطور ناگهانی ظاهر شده است.

 کاوشگر «فرصت»، برادر بزرگ‌تر کاوشگر معروف «کنجکاوی» است که از ده سال پیش تا کنون مشغول کار بر روی مریخ بوده است. خبر ظاهر شدن این تکه سنگ عجیب و غریب، در یک همایش سالانه که برای این کاوشگر توسط ناسا برگزار شده بود به عموم ارائه شد. این تکه سنگ، اندازه‌ای در حدود یک شیرینی ژله‌ای دارد و به شکل کاملاً غافلگیر کننده‌ای در مقابل این کاوشگر سبز شده است. این رخداد به گفته‌ی استیو اسکویرس، که ارائه‌ی گزارش را بر عهده داشت، کاملا “مبهوت کننده” بوده است.

opp

حالت قرار‌گیری وارونه‌ی این سنگ به محققان این امکان را می‌دهد که قسمتی از آن که احتمالا برای میلیون‌ها سال به سطح سیاره متصل بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. تیم کاوشگر «فرصت»، در حال آزمایش و تحلیل این تکه سنگ هستند تا دلیل ظاهر شدن آن بر سر راه کاوشگر را دریابند. چند حالت احتمالی برای این رخداد وجود دارد؛ یکی اینکه حرکات خود کاوشگر باعث جدا شدن سنگ از جای خود و افتادن آن در سر راهش شده باشد یا شاید هم برخورد یک سنگ آسمانی باعث پرتاب‌شدن این سنگ به مکان فعلی شده باشد که البته احتمال حالت دوم بسیار کمتر است.

ناسا لامپ‌های خلاء ۴۶۰ گیگاهرتزی تولید کرد
مشاهده