دارپا نمونه‌ی اولیه تلسکوپ فضایی تاشدنی خود را آزمایش کرد

منجمان و اخترشناسان همواره به دنبال داشتن عکس‌های دقیق تری از فضا هستند ولی تلسکوپ‌های معمولی بر پایه شیشه محدودیت‌های خاص خود را دارند و بودن در زمین – و اعوجاجات و مشکلات ناشی از جو و نورهای محیطی- نیز خود مشکل دیگری است. بردن تمامی این ابزار و ادوات به فضا نیز بسیار دشوار است، برای اینکه دید خوبی نسبت به این مورد داشته باشید کافی است به داستان ارسال تلسکوپ هابلمراجعه کنید تا متوجه شوید انتقال چنین ابزارهای گران قیمت و دقیقی به فضا تا چه حد خطرناک و دشوار است.

دارپا برای حل این مشکل طرحی را ارائه کرده که به اختصارMOIRE خوانده می‌شود. نام این طرح که نمونه‌ی اولیه آن در زمین ساخته شده است مخفف کلمات (Membrane Optical Imager for Real-Time Exploration) می‌باشد. این نمونه‌ی اولیه درست مثل نمونه‌ای که قرار است در فضا قرار بگیرد به جای شیشه از غشاهای پلیمری با بازده بالا استفاده می‌کند که وزن آن را تا یک هفتم کاهش می‌دهند، ضمن اینکه می‌توان آن را به شکلی کوچک و جمع و جور درآورد.

قطر این تلسکوپ در حالت جمع شده 6 متر خواهد بود که در حالت باز شده به 20 متر می‌رسد. با این ابعاد احتمالا این دقیق ترین و البته بزرگترین تلسکوپی خواهد بود که تا به حل دیده اید. به گفته مسئولان دارپا این تلسکوپ قادر است 40 درصد جهان ما را در دید خود داشته باشد. دارپا زمانی را برای ارسال به فضای این تلسکوپ تاشدنی تعیین نکرده است، اما مطمئنا با قابلیت‌های فوق العاده‌ای که این تلسکوپ داراست، آن‌ها می‌توانند مطمئن باشند که هیچ چیزی از دیدشان پنهان نخواهد ماند.

اپل دو مدیر بخش ماهواره گوگل را استخدام کرد
مشاهده