پرتاپ لیزر به ماه و ثبت رکوردی تازه در انتقال داده توسط ناسا

ناسا در بخشی از برنامه LLDC خود، تاریخ‌ساز شده و رکورد انتقالی معادل با ۶۲۲ مگابیت در ثانیه را ثبت کرده‌ است. پرتوهای پالسی لیزر که از آزمایشگاه شن‌های سفید در نیو‌مکزیکو و با موفقیت به سوی اتمسفر ماه، در فاصله ۳۸۵‌هزار کیلومتری از زمین گسیل شده‌اند، می‌توانند نویدبخش افقی تازه در زمینه انتقال اطلاعات اعماق فضا باشند.

در گذشته، از امواج رادیویی که قابلیت تبادل اطلاعات بین فضاپیماها و زمین را داشته‌اند استفاده می‌شد اما ظرفیت بالاتر لیزر می‌تواند دریافت و ارسال تصاویر باکیفیت و سه‌بعدی را در مأموریت‌های بعدی امکا‌ن‌پذیر نماید.

LLDC یا برنامه «تثبیت ارتباطات لیزری قمری (Lunar Laser Communication Demonstration)» اولین سیستم ناسا برای برقراری ارتباطی دوطرفه به کمک لیزر است که قرار است جایگزین امواج رادیویی گردد. این سیستم، موفق به آپلود بدون خطای اطلاعات به فضاپیمایی درحال گردش به دور ماه با نرخ انتقال ۲۰ مگابیت بر ثانیه از نیومکزیکو نیز شده‌ است.

LLCD-LOGO

بدری تونس، قائم‌مقام ناسا در بخش ارتباطات فضایی و مسیریابی می‌گوید:

LLDC اولین مرحله از نقشه‌راه و برنامه‌ای است که ما برای ساخت نسل بعدی ارتباطات و انتقال دیتا دنبال می‌کنیم. نتایجی که تاکنون به دست آمده ما را تشویق نموده و به ما این اطمینان را می‌دهد که برای معرفی ظرفیت‌های جدید انتقال اطلاعات، در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم.

اولین تلاش ناسا برای ارسال اطلاعات به فضا بر پایه فرکانس‌های رادیویی (RF) استوار شده است. با‌ گذشت زمان، محدودیت‌های RF در زمینه انتقال اطلاعات رو به افزایش است. از این رو توسعه و به کارگیری ارتباطات لیزری، ناسا را قادر به افزایش ظرفیت‌ها برای ارسال تصاویر باکیفیت و ویدئوهای سه‌بعدی به اعماق فضا خواهد کرد.

[CES 2016] اینتل و رباتی که می‌توانید سوارش شوید!
مشاهده

دان کورن‌ول (Don Cornwell)، مدیر LLCD در مرکز پرواز گودارد ناسا در گرین‌بلت می‌گوید:

هدف از LLCD، اعتبارسنجی و حصول اطمینان از اجرای بدون نقص تکنولوژی ارتباطات لیزری است؛ به طوری که بتوان از این فناوری در مأموریت‌های بعدی بهره جست.

این فناوری که توسط آزمایشگاه لینکلن در انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) ایجاد شده، دارای امکانات و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای اجرایی شدن است.

mit-lincoln-laboratory

باید خاطر نشان کرد که برنامه LLCD، در حقیقت یک پروژه موقت از برنامه بلندمدت «تثبیت و رله ارتباطات لیزری (LCRD)» محسوب می‌گردد. LCRD نیز، بخشی از «برنامه مأموریت‌های تثبیت تکنولوژی‌های ناسا» که برای راه‌اندازی این نوع ارتباطات در جریان است، محسوب شده و قرار است تا سال ۲۰۱۷ به مرحله اجرا برسد.

سیستم LLCD، ترمینال پرواز و ترمینال زمینی و مجموعه شن‌های سفید در نیومکزیکو توسط آزمایشگاه لینکلن در MIT توسعه داده شده‌اند و قرار است به آزمایشاتی از همین نوع بپردازند.