پس از 40 سال غیبت، سوغات آپولو 11 از ماه پیدا شد

به تازگی گنجینه‌ای گم شده از خاک‌های کره‌ی ماه پیدا شده ‌است. این مجموعه شامل تعداد زیادی نمونه از خاک قمر زمین است که توسط فضانوردان مأموریت آپولو 11، یعنی نیل آرمسترانگ و باز آلدرین جمع‌آوری شده بود و پس از انتقال به زمین بین بیش از 150 لابراتوار گوناگون توزیع شد تا بر روی آن تحقیقات گوناگونی انجام دهند.

حال پس از گذشت 40 سال و فراموشی موضوع، زمانی که کارن نلسون، مسئول بایگانی لابراتوار ملی لارنس برکلی واقع در کالیفرنیا مشغول مرتب کردن انبار لابراتوار بود به طور اتفاقی با جعبه‌ای شیشه‌ای روبرو شد که تعداد زیادی از ویال‌های خاک ماه در آن قرار داشت.

او که با بیش از 20 ویال حاوی خاک‌های گوناگونی از سطح ماه روبرو شد، و با مطالعه‌ی برچسب روی آن‌ها مطمئن شد که اشتباه نمی‌کند. بر روی این شیشه‌ها تاریخ 24 ژوئیه 1970 درج شده بود و همگی به طور مرتب و تنظیم در داخل محفظه‌ی شیشه‌ای در بسته‌ای قرار داشتند.

در کنار شیشه‌های خاک ماه‌، مقاله‌ای وجود داشت که پیرامون «نحوه‌ی بررسی و تحقیق پیرامون ترکیبات کربن در نمونه‌های بازگشتی از مأموریت‌های فضایی آپولو 11 و 12» بود؛ که ظاهراً حاوی جزئیات کاملی از روند تحقیق بر روی این نمونه‌های ارزشمند است.

هنوز مشخص نیست نمونه‌هایی که ناسا برای تحقیق به لابراتوارها داده چطور سر از انبار درآورده، گم یا نابود شده‌اند اما هر چه هست، این رویداد را می‌توان به فال نیک گرفت. چرا که سازمان هوا فضای امریکا از آن‌ها درخواست کرده نمونه‌ها را بازگردانند تا با استفاده از فناوری نوین، دوباره بر روی آن‌ها آزمایش شود. خدا را چه دیدید، شاید این بار یافته‌های ارزشمندی حاصل شود.

هوش مصنوعی گوگل بزرگ‌ترین چالش ممکن را انتخاب می‌کند: استارکرفت ۲
مشاهده