پیرترین راه‌پیمای فضایی جهان در سن 59 سالگی عازم فضا است

وینوگرادف کیهان‌نوردی بازنشسته است که در 16 سال اخیر در 7 گردش کیهانی شرکت داشته است. دیروز او لباس فضانوردی را به تن کرد و محدوده‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی را در ساعت 10 صبح (14 به وقت گرینویچ) ترک کرد تا با همکاری فضانورد دیگری، لابراتوار در حال حرکت فضایی را با آزمایشات جدیدی به روزرسانی کنند.

دیروز وینوگرادف همراه با روماننکو، کیهان‌نورد رومانیایی 41 ساله که برای نخستین بار اقدام به راه‌پیمایی فضایی می‌کرد و از نسل دوم کیهان‌نوردان است همراه بود. جالب اینکه یوری روماننکوست، پدر روماننکوی فضانورد نیز پیش‌تر در بیش از 10 ساعت راه‌پیمایی فضایی شرکت کرده بود.

این راه‌پیمایی فضایی بیش از 6 ساعت به درازا انجامید؛ و هدف از این اقدام نصب آزمایشگاه جدید روس‌ها با نام اوبستانووکا (Obstanovka) بود که می‌تواند با نگهداری انواع گوناگونی از مواد در خارج از ایستگاه فضایی به ارزیابی ذرات باردار محیط بپردازد. اوبستانوکا می‌تواند به دانشمندان چشم‌انداز جدیدی پیرامون آب و هوای فضایی و تأثیر آن بر یونوسفر بدهد.

گفتنی است «یونوسفر» یا «یون‌کره» لایه‌ای از جو است که در بالاترین قسمت آن قرار دارد. این لایه پرتوهای خطرناک فرابنفش و پرتو ایکس خورشید را جذب کرده و مانند سپری محافظ از ورود آن‌ها به زمین جلوگیری می‌نماید تا زندگی بر روی کره زمین امکان پذیر گردد. همچنین به دلیل محیط الکتریکی موجود در یونوسفر از این لایه برای انعکاس امواج رادیوئی به اطراف زمین استفاده می‌شود. و در صورت بروز اختلال در آن، تأثیرات بسیار زیادی بر روی زمین خواهد گذاشت.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران: هیچ شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است
مشاهده

این دو فضانورد همچنین قوطی زیستی Biorisk را بازیابی کردند؛ ابزاری که می‌کوشد تأثیر باکتری و قارچ‌ها را بر روی مواد موجود در فضاپیما را بیازماید و قرار است تا پایان سال به ابزاری روباتیک برای دریافت محموله‌های ارسالی از زمین مجهز شود.

این دو فضانورد بخشی از گروه شش نفره‌ی اعزامی هستند که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی سکونت دارند. دیگر اعضای گروه عبارتند از کریس هدفیلد، فضانورد کانادایی؛ الکساندر میسورکین، کیهان نورد روس و دیگر فضانوردانی از ناسا است که توماس مارش‌بورن و کریس کدی هستند.

این اقدام در واقع 167مین راه‌پیمایی فضایی است که برای تکمیل روند ساخت و نگهداری ایستگاه فضایی بین‌المللی صورت می‌گیرد که در مجموع توسط پنج آژانس گوناگون فضایی و در کل 15 کشور جهان ایجاد شده است. روند ساخت این پایگاه فضایی از 1998 میلادی آغاز و تاکنون رقمی در حدود 100 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. این پایگاه از سال 2000 پذیرای فضانوردان است.