پرتوهای کیهانی به حافظه مریخ نورد کنجکاوی آسیب رساندند، مریخ نورد به حالت Safe Mode رفت

کارشناسان ناسا اذعان کرده‌اند پس از آمادگی و راه‌اندازی کامل رایانه‌ی دوم، این مریخ نورد خواهد توانست تا از سیستم رزرو خود به خوبی بهره‌برداری کرده و عملیات های اساسی خود را دوباره ادامه دهد. آنها خاطر نشان کرده‌اند که خوشبختانه این مشکل حاد نبوده و به بروز اختلالات بلند مدت در این مریخ نورد منتج نخواهد شد.

بروز مشکل در حافظه دستگاه چهارشنبه گذشته زمانی رصد شد که مهندسان ناسا متوجه شدند کنجکاوی قادر به ارسال اطلاعات ضبط شده به پایگاه زمینی نیست و نمی‌تواند طبق برنامه به حالت خواب روزانه تغییر وضعیت دهد. به اعتقاد آنها، این خطا زمانی بروز کرده است که فایل‌های حافظه دستگاه به مشکل برخورده‌اند و در نهایت رایانه اصلی این مریخ نورد به طور کامل از کار افتاده است.

هر چند هنوز علت اصلی بروز مشکل در حافظه سیستم کنجکاوی برای کارشناسان ناسا ناشناخته باقی مانده است، اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Space.com پرتوهای کیهانی – یعنی همان تشعشاتی که به طور معمول در فضا وجود دارند – می‌توانند عامل اصلی بروز این مشکلات باشند. و علیرغم اینکه سخت افزار مریخ نورد به گونهای طراحی شده که در برابر پرتوهای مضر کیهانی مقاوم باشد، این احتمال وجود دارد که برخی ذرات از پوستهی کنجکاوی گذر کرده و به آن آسیب رسانده باشند.

آزمایشگاه سرن: جهان در واقع نباید وجود داشته باشد
مشاهده

گروه کارشناسان ناسا امیدوار هستند به کمک بازتنظیم نرم افزاری، این مریخ نورد را در برابر مشکلات آتی مقاوم کرده باشند. این گروه در نهایت خواهد توانست کنترل کنجکاوی را به رایانه‌ی اصلی بازگردانده و از صحت و سلامت هر دوی این رایانه‌ها اطمینان حاصل کند. هر چند که این روند اصلاحی چند روزی پس از راه اندازی رایانه‌ی ثانویه به نتیجه خواهد رسید.

گفتنی است، مریخ نورد کنجکاوی که از 6 اوت گذشته (16 مرداد سال جاری) بر سطح سیاره سرخ فرود آمده، یکی از پیچیده‌ترین کاوشگرهایی است که ناسا، سازمان فضایی آمریکا، به این سیاره فرستاده است. کنجکاوی همکنون در گودال گیل نزدیکی خط استوا مریخ در حال کاوش است.

این فضانورد بیجان که دستاورد بزرگی برای متخصصان به شمار می-رود، به تازگی موفق به یافتن شواهدی مبنی بر وجود آب بر روی سطح مریخ شده است. از این گذشته کنجکاوی برای کاوش پیرامون احتمال وجود گونههای سادهی حیات در بهرام، گودالی را در این سیاره حفر کرده است.