نکاتی جالب درباره تیم مریخ‌نورد Curiosity

۱۲ دانشمند و مهندس ناسا، با راه‌اندازی یک انجمن در شبکه اجتماعی Reddit، تصمیم گرفتند به تمام سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ دهند.

چند روز پیش Reddit میزبان جلسه پرسش و پاسخی طولانی با ۱۲ دانشمند عضو تیم مهندسی مریخ‌نورد Curiosity ناسا بود. جلسه‌ای تحت عنوان «هرچه می‌خـــواهید بپــرسید»، و الـبته پــسر مــوهــاوک (Mohawk) نیز در این جلسه حضور داشت.

پسر موهاوک، لقب بابک فردوسی، دانشمند ایرانی‌تبار تیم مهندسی مریخ‌نورد Curosity است که به واسطه مدل موهای خاص خود (مدل موهاک) به شهرت و محبوبیـت فوق‌العاده‌ای رسیده است. بعضی از طرافداران آقای فردوسی، او را «دانشمند پانک» خطاب می‌کنند!

ده‌ها موضوع مختلف تحت پوشش این پرسش و پاسخ طولانی، قرار گرفت. از احتمال وجود حیات در مریخ و محدوده حرکت و فعالیت Curiosity در دهانه گیل (Gale) گرفته تا تجهیزات و مشخصات سخت‌افزاری مریخ‌نورد! تا لحظه درج این خبر ۸۳۶۷ نظر در بخش‌های مختلف فروم درج شده بود.

در حالی که مسائل علمی ‌جالب و فوق‌العاده‌ای در این جلسه اینترنتی مطرح می‌شد، سؤالات غیر علمی نیز کم نبودند. سوالاتی مثل این که «مهندسان تیم ‌ترجیح می‌دهند با PC کار کنند یا Mac؟» چندان در سایت‌های خبری بازتاب نداشت.

مَجدی بَره، مهندس حفاظت از وقوع خطا، در پاسخ به این سؤال گفت:

در این اتاق ۱۲ مک و ۳ پی‌سی وجود دارد.

سؤال غیرعلمی ‌دیگر این بود که «چه چیزی متفرقه‌ای درباره کنجکاوی وجود دارد که مردم باید بدانند؟»

اتومبیل احساساتی هوندا به خیابان‌ها می‌آید
مشاهده

این بار، اریک بلاد، مهندس سیستم‌های سطح به این سؤال پاسخ داد:

بر روی سر کنجکاوی، لیزری قرار دارد که می‌تواند سنگ را بخار کند!

سؤال بعد این بود: «دانشمندان تیم، چگونه فرود موفق کنجکاوی به سطح مریخ را جشن گرفتند؟»

استیو سِل، معاون عملیات ورود، فرود و نشست مریخ‌نورد با زبان طنز چنین پاسخ داد:

خب، همه شروع به خوردن نوشیدنی‌های خوشمزه کردند، باهم دست دادند و اجازه پیدا کردند که بعد از شیفت کاری کمی‌بخوابند!!

از دیگر جنبه‌های سرگرم کننده این جلسه، علاقه زیاد بعضی از اعضای تیم به بازی Kerbal Space Program است و اینکه تمامی‌اعضای تیم ناسا (دانشمندان، مهندسین، تداراک و…) با ساعت مریخ کار می‌کنند که ۴۰ دقیقه از یک شبانه‌روز زمین طولانی‌تر است.

بَره در این‌باره می‌گوید:

این مسأله تاحدودی زجرآور است که شما مجبورید هر روز ساعت کاری خود را بر اساس طلوع و غروب خورشید در مریخ تنظیم کنید.

علاوه بر این علاقمندان در طول این جلسه مطالب جالبی را درباره تیم ناسا کشف کردند. مثلاً اینکه راب زیمرمن، مهندس سیستم پایرو از طرفداران پروپا قرص باب دیلن (خواننده معروف راک‌اندرول) است و این علاقه‌مندی در والدینش نیز وجود داشته و از همین رو اسم فرزندشان را راب گذاشتند (نام کامل باب دیلن، رابرت آلن زیمرمن است). و یا اینکه استیو کالینز، مهندس سیستم، از این که مردم همیشه او را با دانشمند مو بلند و حواس پرت فیلم «روز استقلال» مقایسه می‌کنند، ناراحت نمی‌شود!

اگرچه اعضاء تیم، به طور گسترده به سؤالات جواب می‌دادند ولی فرصت پاسخ‌گوئی به تمام سؤالات را نداشتند.

فرود موفقیت‌آمیز راکت فالکون 9 اسپیس ایکس
مشاهده

هنگام خروج از فروم، تیم ناسا خطاب به بازدیدکنندگان گفت:

ما از اینکه در حال حاضر قادر به پاسخ‌گوئی به تمام سؤالات نیستیم، متأسفیم. ما در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه پرسش و پاسخ بعدی هستیم. چون به نظر می‌رسد برای پاسخ‌گوئی باید ۲۴ ساعت و نیم کار کنیم! (اشاره ای طنز به وضعیت کاری تیم که با ساعت مریخ فعالیت می‌کند).