تلاش کاوشگر ناسا برای فرود بر سطح مریخ امروز ساعت ۱۰:۰۱ صبح به وقت تهران

ناسا علاوه بر پخش زنده ویدیویی یک شبیه ساز سه‌بعدی از مسیری که کاوشگر Curiosity تا مریخ طی نموده را نیز در این آدرس ارائه کرده است. (برای مشاهده این شبیه‌ساز سه بعدی باید افزونه‌های جاوا را برروی مرورگر خود نصب کنید.)

متاسفانه پخش زنده فرود این کاوشگر توسط شبکه ویدیویی Ustream (شبکه‌ای که وقایع مهم دنیا را بصورت زنده پوشش می‌دهد) انجام می‌گردد که در حال حاضر در کشور ما فیلتر شده است پس اگر بدنبال مشاهده آن هستید باید از فیلتر شکن استفاده نمایید.

کاوشگر Curosity به سلامت برروی سطح مریخ نشست و حالا این آزمایشگاه تمام عیار در حال جمع‌آوری اطلاعات از سطح مریخ و مخابره آنها به زمین است.

سفر این کاوشگر ۳۶ هفته به طول انجامید و Curiosity بیش از ۵۶۶ میلیون کیلومتر را طی کرد. کاوشگر Curiosity نهایتا در ساعت ۱۰:۰۲ به وقت تهران برروی سطح مریخ نشست. هیجان‌انگیزترین بخش این سفر قسمت آخر آن بوده که ناسا نام «هفت دقیقه از وحشت» را روی آن گذاشته و مربوط به فرود کاوشگر برروی سطح مریخ است. ناسا به دلیل جاذبه و شرایط آب‌و هوایی متفاوت مریخ با آزمایشگاه‌های شبیه ساز این مجموعه برروی زمین، احتمال بروز مشکلات مختلف را در زمان فرود کاوشگر بسیار محتمل می‌دانست. اما در نهایت کاوشگر به سلامت برروی سطح زمین نشسته است و حالا آماده جمع‌آوری اطلاعاتی است که انسان مدت‌هاست به دنبال آن‌ها می‌باشد.

ناسا برای پروژه کاوشگر Curiosity مریخ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار هزینه کرده است.

شبانگاه ماه موجب مرگ جوانه‌های پنبه درون سطح‌نشین چانگ ای 4 شد
مشاهده