ناسا تصاویری جدید از انفجارهای سطح خورشید را منتشر کرد

از اینجا روی زمین، خورشید کاملا یکپارچه و ساکن به نظر می‌رسد. حس می‌کنیم که خورشید سیاره ما را بدون آنکه دچار تغییری شود غرق در نور و گرما می‌کند. اما خورشید بر خلاف تصور ما اصلا ساکن و آرام نیست و سند این ادعا نیز تصاویر تازه ناسا از برون‌رانی‌های انفجاری خورشید (CME) است.

CME در واقع انفجار بزرگ مواد مذاب خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی از سطح خورشید است. این انفجارها معمولا با زبانه‌های بزرگ خورشیدی همراه هستند ولی این دو پدیده مستقل از هم نیز می‌توانند رخ دهند.

CME که در تصاویر مشاهده می‌کنید در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۲، ساعت ۴:۳۶ بعد از ظهر زمان شرقی، رخ داده‌ است. در شدید‌ترین انفجار، زبانه خورشیدی با سرعت ۹۰۰ مایل بر ساعت به فضا پرتاب شد. با وجود آن که این زبانه خورشیدی به سمت زمین حرکت نکرد (که اگر این اتفاق بیفتد فقط خدا باید کمکمان کند!)، اما این رویدادها می‌تواند برای اجسامی که در مدار ما هستند (ماهواره‌ها) بسیار خطرناک باشند. در واقع همین انفجار روی مگنتوسفر زمین تاثیر داشت و منجر به تشکیل شفق قطبی در شب گذشته شد.

ناسا تصاویری منحصربه‌فرد از این پدیده و شفق قطبی ناشی از آن را ثبت نموده و آن‌ها را در صفحه فلیکر مرکز هوا و فضای گودارد به اشتراک گذاشته است.

مایکروسافت پتنتی برای دستگاه سنجش فشار خون روی سر ثبت کرد
مشاهده