وجود سیاره قابل سکونت و شبیه به زمین تایید شد

Kepler 22-b نزدیکترین سیاره شبه زمین تایید شده است – “زمین 2”! با این حال تیم تحقیقاتی که روی این موضوع مطالعه می کند هنوز دقیقا نمی دانند که ماده غالب سازنده این سیاره از چه جنسی است، سنگ و صخره یا گاز و یا مایع.

طی کنفرانسی که نتیجه تحقیقات Kepler 22-b در آن اعلام شد، تیم کپلر گفت که با دو برابر نمودن برد تلسکوپشان توانسته اند 1,094 سیاره جدید به عنوان کاندید جایگزین زمین پیدا کنند.

Kepler 22-b یکی از 54 سیاره کاندید قبلی در “منطقه قابل سکونت” بود که توسط تیم کپلر در فوریه اعلام شد و البته اولین سیاره ای که به طور رسمی توسط تلسکوپ های دیگر نیز تایید شده است.

با وجود آن که در بازتعریف جدید منطقه های قابل سکونت تعداد کاندیدهای پیدا شده به 48 سیاره کاهش یافت، ولی احتمالا وجود اکثر سیارات شبیه به زمین که با عنوان “زمین 2” شناخته می شوند در آینده ای نزدیک تایید خواهد شد. ده تا از این سیارات هم اندازه زمین هستند و این یک موقعیت عالی به شمار می رود.

kepler_inf226-1 تلسکوپتلسکوپ فضایی کپلر برای رصد خط ثابتی از آسمان شب طراحی شده بود و قادر بود 150,000 ستاره را با دقت بالا رصد کند. این تلسکوپ حساسیت لازم برای تشخیص عبور یک سیاره از مقابل ستاره میزبانش را دارد. وقتی سیاره ای از جلوی ستاره میزبان خود عبور می کند، این تلسکوپ می تواند کاهش نور خیلی کمی که رویت می شود را تشخیص دهد.

آژانس فضایی اروپا اولین ماهواره از مجموع شش ماهواره‌ی در نظر گرفته شده برای نظارت بر وضعیت زمین را به فضا ارسال کرد
مشاهده

کپلر این سیارات را به عنوان سیارات بالقوه یا محتمل معرفی می کند. که با تحقیقات و مشاهدات بیشتر توسط خود کپلر و سایر تلسکوپ ها، صحت وجود آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

Kepler 22-b نسبت به زمین 15% به ستاره میزبان خود نزدیک تر است و هر سال آن 290 روز است. از سویی ستاره میزبان این سیاره، حدود 25% نور کمتری دارد که این امر موجب می شود این سیاره دمایی مطبوع داشته باشد. در این دما احتمال وجود آب به صورت مایع زیاد است.

تیم کپلر مجبور بود، سه بار گردش این سیاره به دور ستاره اش را رصد کند تا بتواند وجود آن را به طور رسمی و قطعی تایید کند.

محقق ارشد کپلر، ویلیام بوروکی در مرکز تحقیقاتی آمس ناسا گفت:

[blockquote class=”default”]با کشف این سیاره شانس به ما لبخند زد. اولین رویت تنها سه روز پس از اعلام آغاز به کار رسمی این تلسکوپ انجام شد. ما سومین عبور این سیاره از جلوی ستاره اش را در تعطیلات 2010 دیدیم و تا کنون در حال تحقیق روی آن بودیم.[/blockquote]

نتایج در اولین کنفرانس علمی تلسکوپ کپلر، به همراه معرفی تعداد متعددی سیاره محتمل که توسط این تلسکوپ رویت شده بود اعلام شد. تعداد سیارات محتمل رصد شده توسط این تلسکوپ تا کنون 2,326 عدد بوده از این تعداد، 207 تای آنها تقریبا هم اندازه زمین هستند.

kepler_inf464

جیل تارتر، مدیر مرکز تحقیقات Seti گفت: “این یک موقعیت عالی برای تحقیقات و مشاهدات Seti می باشد. برای اولین بار ما می توانیم تلسکوپ هایمان را به سمت ستاره ای بچرخانیم، که می دانیم این ستاره، میزبان یک سیستم سیاره ای است که شاید حداقل یکی از سیاراتش زمینی دیگر در “منطقه قابل سکونت” اطراف آن ستاره باشد.

ستاره شناسان یک سیاره کوتوله در نزدیکی نپتون کشف کردند
مشاهده