مدیر انجمن نجوم آماتور ایران: هیچ شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور گفت:

گاهی اوقات اخباری در سطح جامعه شایع می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم روی آوری به کارشناسان صاحب‌نظر، موضوع با دیدگاه غیرتخصصی و علمی توسط مردم پررنگ می‌شود؛ به نحوی که بخش‌های زیادی از حوادث اجتماعی را بی‌جهت به خود مشغول می‌کند.

وی با اشاره به اتفاقی که در شبانگاه پنجشنبه (هشتم مرداد ماه) افتاد، گفت:

مردم مناطقی از استان‌های البرز، قزوین، همدان و زنجان که همجوار هم هستند، گزارشی را بر اساس رویت شیء نورانی و سقوط آن بر زمین دادند و بدون آنکه مسئولان محلی و امدادی با کارشناسان علمی کشور مشورتی کنند، در رسانه ها به آن دامن زدند.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران ادامه داد:

مسئولان محلی و امدادی بدون آنکه بررسی‌های لازم را انجام دهند، به جستجوهای غیر لازم در منطقه پرداختند که از دیدگاه‌های غیرکارشناسانه و غیرعلمی عوام مردم ناشی می شد.

عتیقی افزود:

با توجه به اینکه بارش شهابی پرساووشی که از خصیصه‌های آن پدیدار شدن «آذرگوی یا آتش‌گوی‌های درخشان» است در همین بازه زمانی رخ داده است، به احتمال قریب به یقین شی دیده شده توسط مردم آن منطقه همان بارش شهابی مذکور است.

وی گفت:

ذرات بسیار ریز میلی متری و میکرو متری در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری سطح زمین به دنبال برخورد اتم‌های جو و برانگیخته شدن آنها، نور فلورسان با درخشش بسیاری ایجاد کرده که به آنها شهاب گفته می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران با تاکید بر اینکه شهاب‌ها برای انسان و زمین هیچ‌گونه تهدیدی محسوب نمی‌شود، ادامه داد:

ارتفاع پایین درخشش نور شهاب‌ها باعث می‌شود که در دیگر نقاط کشور این نور مشاهده نشود.

عتیقی درباره شی نورانی روست شده گفت:

به دلیل کروی بودن زمین و جو اطراف آن، حرکت هر جرم در آسمان و افق دوردست اینگونه به نظر می رسد که اجرام نورانی به سمت زمین در حرکتند. در مورد اخیر هم به همین دلیل در اکثر گزارش‌های مردمی برخورد جرم آسمانی به زمین ادعا شد.

رئیس انجمن نجوم آماتور ایران افزود:

آنچه که می‌توان بر اساس اطلاعات علمی موجود نتیجه گرفت، این است که در منطقه مورد گزارش، سقوط هیچ شهاب‌سنگی با زمین صورت نگرفته و این اتفاق صرفا یک پدیده جذاب نجومی است که در پنجشنبه شب ۲۲ مرداد ۹۴ به اوج خود می‌رسد.

نگاهی به ماهیت ایستگاه‌های فضایی و تاریخچه شکل‌گیری آن‌ها
مشاهده