ناسا قصد ساخت پهپادهایی با امکان پرواز در فضا را دارد

تحقیقات جدید مرکز فضایی کِنِدی ناسا نشان می‌دهند که این آژانس قصد طراحی پهپادهایی را دارد که به مکان‌های صعب‌العبور سیارات سفر کنند. مشکل اینجا است که در فضای بیرون از کره‌ی زمین هوای کافی برای استفاده از سیستم چهار بال چرخنده‌ی مرسوم در پهپادها، وجود ندارد؛ به این دلیل محققان رو به ساخت سیستمی جدید آورده‌اند و قصد استفاده از روشی براساس جت‌های گاز سرد را دارند.

این گروه در حال انجام آزمایش‌هایی بر روی پهپادها هستند تا بتوانند تشخیص دهند که برای کنترل آن‌ها نیاز به اپراتوری بر روی زمین دارند یا این پهپاد می‌تواند به صورت خودکار کنترل خود را برعهده بگیرد.

این پهپاد همانند سایر فضاپیماهای ناسا عمل خواهد کرد و بنابر خواسته‌ی محققان نمونه‌های مشخصی را در سیاره‌ی مورد نظر در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. نمونه‌ی اولیه‌ی این پهپاد عرض ۱۶ ساتنی‌متری دارد که کمی بزرگ‌تر از پهپادهای استفاده شده بر روی زمین است. البته گروهی که بر روی آن کار می‌کنند، این پهپاد را با استفاده از لوازم غیرقابل استفاده و قطعاتی که خود به صورت سه بعدی پرینت کرده بودند، ساخته‌اند.

این گروه قصد دارد تا از پهپادها برای رفتن به مکان‌هایی از سیارات که سفر به آن ها توسط فضاپیماها ناممکن است، استفاده کند. از آن جمله مکان‌ها می‌توان به آتشفشان‌های مریخی اشاره کرد. پهپاد مورد نظر می‌تواند به دهانه‌ی این آتشفشان‌ها رفته و در مورد خطرات آن برای فضانوردان اطلاعاتی را ارسال کند تا آن‌ها با تحلیل این اطلاعات، محلی امن برای سکونت خود در اطراف آتشفشان‌های مریخی بیابند.

حل معمای عجیب پدیده جوی تیتان؛ بارش باران تابستانی رویت شد
مشاهده

ناسا در حال انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه بوده و امیدوار است تا در آینده‌ای نزدیک این فناوری را به فضای بیرون کره‌ی زمین نیز توسعه دهد.