ناسا تصویر واضحی از قمر دیون زحل منتشر کرد

زحل یا کیوان (Saturn) پس از سیاره‌ی مشتری، دومین سیاره‌ی بزرگ منظومه‌ی شمسی است که گاز حجم آن را تشکیل می‌دهد و دارای ۶۲ قمر متفاوت است. دیون یکی از قمرهای مشتری است که اخیرا ناسا تصویر واضحی از آن را منتشر کرده است. فضاپیمایی با نام کاسینی مسئول ثبت تصویر از این قمر بوده که با تغییر جهت دادن از مقر اصلی خود، توانست این تصویر زیبا را ثبت کند. در سال ۱۶۸۴ یکی از ستاره شناس‌های ایتالیایی قمر دیون را کشف کرد که فضاپیمای کاسینی را بر اساس نام این ستاره شناس نام گذاری کردند. این ستاره شناس ۱۱ سال بود که سیاره‌ی زحل و قمرهای آن را به طور کامل بررسی می‌کرد و تصویرهای مختلفی از این سیاره را به ثبت رسانده است.

نوری که از این تصویر به طور کامل پیدا است، نشان دهنده‌ی وجود صخره‌های یخی در سطح دیون است. تا به حال پنج فلای‌بای از قمر دیون ثبت شده است. مانوری به‌نام قلاب‌سنگ گرانشی (Gravitational Slingshot) یا فلای‌بای (FlyBy) یا کمک گرانشی (Gravity Assist) در مأموریت‌های فضایی بسیار رایج است. در این مانور، فضاپیما به یک جرم نسبتا بزرگ (سیاره، قمر یا سیارک بزرگ) نزدیک می‌شود و از گرانش این اجرام و اختلاف سرعت با آنها کمک گرفته و بدون مصرف سوخت جهت و مقدار سرعت خود را تغییر می‌دهد.

ناسا با استفاده از این تصویر پیش بینی می‌کند که قطب شمالی دیون احتمالا دارای فعالیت‌های زمینی است. دیون سومین قمر متراکم از ۶۲ قمر زحل است که اکثرا از آب و یخ تشکیل شده است. دانشمندان تا به حال شاهد فعالیت‌ها و فرآیندهای زمینی از جمله فضای ناپایدار و یخ فشان بر روی این قمر بوده‌اند. کاسینی اولین فضاپیمایی است که توانست در سال ۲۰۰۴ وارد مدار زحل شود؛ ماموریت بعدی این فضاپیما بررسی زحل و حلقه‌ی آن است که در حال حاضر برای این ماموریت آماده می‌شود.

درخشان‌ ترین ابرنواختر کیهان، یک ستاره از هم گسیخته است
مشاهده