آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید مسائل عاطفی را در کوچک‌ترین موردش رعایت کرد، اظهار داشت: اسلام دین ادب و انسانیت بوده و به جزئیات توجه داشته و در تمام جهات جامعیت دارد.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند افزود: اسلام جامعیت داشته و دین ادب و عاطفه است، دین قدردانی از اشخاص بوده، به‌ویژه در دوره کنونی که دین خشونت‌گران را به رخ مسلمانان می‌کشند درحالی‌که دین گروه‌های تکفیری و خشونت گران هیچ ارتباطاتی با مسلمانان ندارد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: حوزه دشمنان زیادی دارد، دلیل دشمنی آن‌ها این بوده که از حوزه و مرجعیت ضربه خورده‌اند، ضربه‌ای که در مسئله تحریم تنباکو مرحوم شیرازی به انگلستان زد کم ضربه‌ای نبود، ‌یا ضربه‌ای که مرجعیت نجف به مسئله داعش و گروه‌های تکفیری زد ضربه سختی بود که آن را دشمن فراموش نمی‌کند و یا ضربه‌ای که امام راحل بر دیکتاتوری پهلوی زد از یادها نمی‌رود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان وظایف حوزویان در برابر دشمنی‌ها ابراز کرد: خوب درس خواندن حوزویان، آشنایی به مسائل روز از سوی آن‌ها، متخلق بودن به اخلاق حوزویان و پرداختن به امور مردم و مشکلات آن‌ها ازجمله مهم‌ترین وظایف حوزویان است.

وی خاطرنشان کرد: هر مسئله تازه‌ای که در جامعه ایجاد می‌شود باید در حوزه‌های علمیه تحقیق‌شده و در مورد آن فتوای فقهی داده شود تا جلوی دشمنی بدخواهان و دشمنان اسلام گرفته شود، ‌نگویند که در حوزه‌های علمیه هیچ کاری انجام نمی‌شود و یا آشنا به مسائل روز نیستند.

سردار فتحی‌‌زاده در ساوجبلاغ: یکی از سخت ترین کارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر است
مشاهده

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: الآن مردم دادشان از گرانی بلند است، به مسئولان باید گفت که ناراحتیم و نگران هستیم، گوش شنوا گاهی نیست، گاهی نمی‌توانند مشکلی را حل کنند گاهی می‌دانند و نمی‌خواهند آن را حل کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: قیمت‌ها روزبه‌روز و ساعتی شده، گروه‌هایی هستند که از این وضع استفاده می‌کنند، آن‌هایی که تجارت و صادراتی دارند سود برده و اما آن‌هایی که حقوق ثابتی دارند گرفتار مشکلات فراوان اقتصادی هستند، باید به مردم بگوییم ما هم همدرد شما هستیم و از تمام گرانی‌ها و قیمت‌های جهنده نگرانیم.

وی خاطرنشان کرد: باید جلوی حوزه ستیزی و مرجعیت ستیزی دشمنان را بگیریم، دفاع از مرجعیت و ارزش‌ها و علوم اسلامی را باید خودمان داشته باشیم، امیدواریم این وظایف را انجام داده و خداوند کید دشمنان را به خودشان برگرداند.