رئیس جمهور ترکیه گفت: ۶ ماده اصلی در مورد لغو روادید (شهروندان ترکیه برای اتحادیه اروپا) با آلمان را در اسرع وقت اجرایی خواهیم کرد. همکاری مان با آلمان در روزهای آینده به طور روز افزون ادامه خواهد یافت.

به نقل از شبکه تلویزیونی آ خبر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به مدت 80 دقیقه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، اردوغان اعلام کرد: همواره به دنبال این بودیم که همکاری‌های خود را با آلمان تقویت کنیم و با خانم مرکل در مورد مسائلی صحبت کردیم که موجب ارتقای روابط دوجانبه می‌شود.

اردوغان همچنین اعلام کرد که قرار است به زودی 6 مانع برای لغو روادید بین آلمان و ترکیه به زودی از میان برداشته شوند.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه و در مورد وضعیت زندانیان سیاسی ترکیه گفت: همچنان که من در مورد دستگاه قضایی آلمان اظهار نظر نمی‌کنم، شما هم حق ندارید در مورد دادگاه‌های ترکیه و تصمیم قضات ما چیزی بگویید.

وی در ادامه در مورد جان دوندار سردبیر سابق نشریه جمهوریت گفت: این فرد جاسوس است که به دادگاه برای او 5 سال و 10 ماه حبس تعیین کرده است. او به آلمان آمده و پناهنده شده است و باید به سزای اعمال خود برسد. اگر چنین حکمی در آلمان برای کسی صادر می‌شد و به ترکیه فرار می‌کرد من حتماً او را به آلمان بازمی‌گرداندم تا محکومیت خود که ناشی از جاسوسی است را سپری کند.

اردوغان در ادامه گفت که هزاران نفر از نیروهای پ.ک.ک و صدها نفر از افراد شبکه فتح الله گولن در آلمان به سر می‌برند و ما از خانم مرکل می‌خواهیم برای اعاده این افراد به ترکیه اقدامات لازم انجام شود.

مرکزی| پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی در شهرستان ساوه راه‌اندازی شود
مشاهده

رئیس جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی با آلمان افزود: رویکرد دولت آلمان و پیام‌های آن در این خصوص برای ما ارزشمند است. دیدار فردا به لحاظ روابط اقتصادی ترکیه – آلمان حائز اهمیت است و این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه صدر اعظم آلمان نیز به ضرورت تقویت روابط ترکیه و آلمان اشاره و از توافق روسیه و ترکیه در مورد ادلب ابراز خوشنودی کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت حزب کارگران ترکیه(پ ک ک) در آلمان ممنوع است، گفت: ما اطلاعات تحت پیگرد از سوی دولت ترکیه را در اختیار نداریم.

قرار است فردا در یک صبحانه کاری به موضوع روابط اقتصادی ترکیه و آلمان پرداخته شود.