کشف جدید ناسا در مورد علت از بین رفتن جو مریخ

ناسا دیروز در جریان کنفرانس خود در مورد دلایل تبدیل شدن مریخ به سیاره‌ای خشک و سرد به بحث پرداخته و آخرین اطلاعات خود را به اشتراک گذاشت. در یک کلمه، اصلی‌ترین دلیل از بین رفتن رطوبت مریخ را می‌توان بادهای خورشیدی دانست.

ناسا با کمک گرفتن از اطلاعات بدست آمده از فضاپیمای MAVENمتوجه شده است که در حدود ۱۲۰ گرم گاز در هر ثانیه از جو مریخ توسط بادهای خورشیدی جدا می‌شود. بروس ژاکوسکی، محقق ارشد MAVEN در دانشگاه کولورادو، این کار را شبیه به برداشتن یک سکه از مخزن بزرگ پول به صورت روزانه دانست. ممکن است در اوایل کار، تاثیر آن مشخص نشود، اما در طولانی مدت به طور قطع نتایج آن به چشم خواهند آمد.

محققان متوجه شدند که جو سیاره در هنگام وقوع بادهای خورشیدی زودتر از قبل از بین می‌رود. ذرات بارداری که از سمت خورشید می‌آیند، با سرعتی در حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر در ساعت به سمت سیاره‌ی هدف شلیک می‌شوند.

جریان میدان مغناطیسی، ذرات باردار مریخ را تحت تاثیر قرار داده و میدان الکتریکی بوجود می‌آورند که باعث می‌شود اتم‌های باردار الکتریکی به راحتی در فضا پخش شوند.

محققان معتقد هستند که این بادهای خورشیدی زمانی که خورشید جوان‌تر بوده، بسیار قدرتمندتر بوده‌اند و توانسته‌اند جو مریخ را با سرعت بالایی رو به نابودی ببرند.

چرا سطوح کربن دی‌ اکسید اتمسفر بار دیگر رو به افزایش است؟
مشاهده