ناسا دو لباس فضانوردی جدید برای سفر به مریخ، معرفی کرد

دو لباس فضایی جدید ساخت ناسا با نام‌ها PXS و Z2 وارد مراحل آزمایش‌های نهایی شده‌اند تا این آژانس قدمی دیگر در راستای تحقق هدف خود برای سفر به مریخ بردارد.

PXS برای بهبود عملکرد در پیاده‌روی‌های فضایی در فضای اطراف زمین یا بیرون آن است. هدف از توسعه‌ی این لباس کم کردن لوازم مورد نیاز برای انجام پیاده‌روی‌های فضایی است. بیشتر ویژگی‌های PXS با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند. این عامل باعث می‌شود تا اعضای فضاپیما هر کدام لباسی متناسب با اندازه‌ی خود داشته باشند.

لباس فضانوردی XPS

دیگر لباس که Z2 نام دارد برای پیاده‌روی‌ها بر روی سطوح سیارات تولید شده است. این لباس توسط ILC Dover طراحی شده و در طراحی آن پیاده‌روی بر روی مریخ مدنظر بوده است. Z2 از مواد کامپوزیتی سبک وزن ساخته شده تا هم وزن آن کم شده و هم مقاومت آن در برابر سطح خشن مریخ بیشتر شود. این لباس به فضانوردان اجازه می‌دهد تا به راحتی حرکت کرده، نمونه‌های لازم را برداشته و دوباره به فضاپیما بازگردند.

البته این دو لباس تا به امروز با سیستم قابل حمل تامین کننده اکسیژن آزمایش نشده‌اند. این سیستم که PLSS نام دارد با استفاده از سیستمی خاص، کربن دی‌اکسید را جدا کرده و از آن برای کنترل رطوبت لباس نیز بهره می‌برد. این سیستم به راحتی قابل احیا بوده و پس از هر ۱۴ ساعت استفاده نیاز به بازیابی دارد.

PLSS برای کنترل اکسیژن ۸۴ حالت دارد تا بتواند مقدار اکسیژن مناسب هر فرد را در اختیار او قرار دهد. لباس‌ها با تمامی امکانات در سال ۲۰۲۰ آزمایش شده و سپس برای استفاده آماده خواهند شد.

نگاه متفاوت چشم انسان و ربات برای رمزگشایی تصاویر
مشاهده