آیا گرم شدن زمین باعث متوقف شدن جذب دی‌اکسید کربن توسط گیاهان خواهد شد؟

ناسا می‌خواهد روی چگونگی جذب کربن توسط اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌های گیاهی تحقیق کند و بداند که آیا در صورت گرم شدن زمین این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر. چرا که اگر این اکوسیستم‌ها در صورت گرم شدن بیش از حد نتوانند کربن را جذب کنند، تاثیرات تغییرات اقلیمی بسیار سنگین‌تر خواهند بود.

با گذشت زمان فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی مقدار زیادی کربن دی‌اکسید را در فضا منتشر کرده است. این گاز می‌تواند گرما را در خود به دام بیاندازد. کربن دی‌اکسید از زمان انقلاب صنعتی در جو زمین تجمع کرده و به صورت آهسته در حال بالا بردن دمای متوسط زمین است. ناسا میزان کربن دی‌اکسید موجود در جو زمین را ۴۰۰ PPM یا بخش در میلیون اعلام کرده است که بیشترین میزان در ۴۰۰ هزار سال گذشته است. این مقدار در هر سال ۲ بخش در میلیون نیز افزایش پیدا می‌کند. متان، گازی دارای کربن که بخش عمده‌ی گاز طبیعی را نیز شامل می‌شود، طی سال‌ها در جو زمین افزایش داشته و مقدار آن در حال حاضر در قیاس با قبل از انقلاب صنعتی ۲.۵ برابر شده است.

این مقدار اگر گیاهان در زمان فتوسنتز به جذب دی‌اکسید کربن نمی‌پرداختند، بسیار بیشتر از مقدار فعلی بود. برای مثال جنگل‌ها به عنوان استخرهای بزرگ کربن شناخته می‌شوند چرا که کربن را جذب کرده و در مخازن و ریشه‌های خود برای سال‌ها ذخیره می‌کنند. اقیانوس‌ها نیز در جذب کربن جو زمین نقشی اساسی ایفا می‌کنند. آب‌های شور کربن دی‌اکسید را جذب کرده و گیاهان دریایی مانند فتوپلنکتن‌ها نیز طی عملیات فتوسنتز کربن را جذب می‌کنند. ناسا تخمین می‌زند که بیش از نیمی از کربن منتشر شده توسط انسان‌ها بوسیله‌ی این روندهای طبیعی جذب می‌شوند. لزلی اوت، دانشمندان اتمسفرشناس ناسا در مرکز پروازهای فضایی گودارد در این باره می‌گوید:

زمین و اقیانوس‌ها با جذب کربن لطف بزرگی در حق ما می‌کنند.

887e5f6959bc5015bb89c8ba8e0e3b99 xl 23fc2

اما ناسا نگران است که این موضوع با گرم شدن زمین تغییر کند. با توجه به افزایش کربن جو و گرم شدن آب و هوای زمین، ممکن است این گرما باعث شود تا در نحوه‌ی جذب کربن توسط گیاهان خشکی و دریا تغییراتی ایجاد شود. ممکن است این گیاهان طی گرم شدن زمین، کربن بیشتری جذب کنند یا برعکس جذب کربن توسط آن‌ها کاهش یابد. در حال حاضر محققان پاسخ این سوال را به درستی نمی‌دانند.

آیا گوشت قرمز ارگانیک عاری از هورمون نسبت به گوشت معمولی سالم‌تر است؟
مشاهده

برای درک بهتر جذب کربن طبیعی، ناسا در نظر دارد تا داده‌های جمع‌آوری شده از ماموریت آینده‌ی ناسا و گروه‌های تحقیقاتی را برای مدل کردن رفتار گیاهان و زمین با گذر زمان، استفاده کند. ناسا در حال حاضر داده‌های لازم را از ماهواره‌ی OCO-2 خود دریافت کرده است. ماهواره‌ای که ماموریت آن اندازه‌گیری کربن دی‌اکسید از سطح زمین تا بالاترین نقطه در جو آن بوده است. این داده‌ها مکان‌های دارای بیشترین نشر کربن و مکان‌هایی که بیشترین جذب کربن را دارند، مشخص کرده‌اند.

ناسا در نظر دارد تا با بررسی دقیق رفتار اکوسیستم‌های مختلف بتواند رفتار آن‌ها در آینده را پیش‌بینی کند. نتایج این بررسی می‌توانند بسیار کارآمد باشند و شاید بار دیگر ضرورت کم کردن نشر کربن را به جهانیان گوشزد کنند.