مراحل ساخت جیمز وب را زنده تماشا کنید

این برنامه‌‌‌‌ی بلند پروازانه‌‌‌‌ی ناسا که جایگزین تلسکوپ فقید و باورنکردنی هابل خواهد شد از توانایی‌‌‌‌های بسیار انعطاف‌پذیری برخوردار خواهد بود و می‌‌‌تواند در محدوده‌‌‌‌ی مرئی، فروسرخ و فرابنفش به کاوش بپردازد تا دانش بشری را پیرامون محیط بیکران فضا گسترش دهد.

این تلسکوپ که از حدود ۲۰ سال پیش طرح‌ریزی شده قادر خواهد بود اولین نسل از ستارگان را که دنیای ما را روشن کردند مشاهده کند؛ ضمن اینکه می‌‌‌تواند نحوه‌‌‌‌ی شکل گیری کهکشان‌‌‌‌های نخستین و نحو‌ه‌ی تکامل ستارگان به سیستم‌‌‌‌های منظومه‌‌‌‌ای در دنیاهای دور و بسیاری دیگر از پدیده‌‌‌‌های جالب فضایی را به ما نشان دهد. اگر این تلسکوپ نیز همچون نسل‌‌‌‌های پیشین خود کار کند می‌‌‌توان انتظار داشت یکی از مفیدترین ابزارهای ساخته‌‌‌‌ی دست بشر در راه شناخت هستی باشد.

ساخت این تلسکوپ –در اتاق تمیز مرکز فضایی ناسا در مریلند توسط بازوهای رباتیک انجام می‌‌‌شود؛ چرا که آینه‌‌‌‌های شش ضلعی آن که حدود ۱.۳ متر قطر خواهند داشت وزنی معادل ۴۰ کیلوگرم دارند و می‌‌‌بایست با دقت تمام سر جای خود قرار گیرند. جنس این آینه‌‌‌‌ها از بریلیوم بسیار سبک وزن خواهد بود که بر روی آن پوشش از طلا قرار گرفته است تا بتواند نور فروسرخ را به بهترین وجه ممکن بازتاب دهد.

nasa james webb space telescope first mirror 1 e5487

۱۷ بخش دیگر آینه‌‌‌‌ی این تلسکوپ در طی ماه‌‌‌‌های آینده انجام خواهد شد تا پس از پرتاب این تلسکوپ به مدار با بازشدن آن‌‌‌‌ها آینه‌‌‌‌ای به قطر ۶.۵ متر به دست آید. به گفته‌‌‌‌ی مدیر این مرکز، ساخت این تلسکوپ حاصل همکاری بسیاری از متخصصان و مهندسانی است که به شکلی بی وقفه و با انگیزه موفق شدند تا این پروژه‌‌‌‌ی عظیم علمی را تا این مرحله پیش ببرند. نصب نخستین بخش از آینه‌‌‌‌ی این تلسکوپ در واقع نخستین بخش از مرحله‌‌‌‌ی پایانی سرهم بندی این تلسکوپ است.

قیمت و شرایط فروش خودروهای جک کرمان موتور
مشاهده

برای آشنایی بیشتر با مراحل ساخت این تلسکوپ می‌‌‌توانید از اینجا به صورت زنده مراحل ساخت تلسکوپ جیمز وب در ناسا را مشاهده کنید.