شروع تحقیقات ناسا برای کشت و پرورش سیب زمینی در مریخ

شاید هم اکنون زندگی انسان در کره‌ای دیگر امری دور از ذهن باشد اما با پیشرفت علم و یافته‌های ما از سیارات دیگر شانس دستیابی به آن وجود دارد. سرانجام این پیشگامان فضا مجبور خواهند بود که غذای خود بر روی این سیاره‌ی سرخ را خودشان پرورش دهند. در فیلم سینمایی “مریخی” شخصیت اصلی فیلم که مت دیمون نقش آن را بازی می‌کند، یک گیاه شناس است که برای نجات زندگی خود به تنها گزینه‌ای که پیش رویش قرار دارد متوسل می شود؛ کاشت سیب زمینی! او برای زنده ماندن و بازگشت به زمین مجبور می‌شود که غذای خود را بر روی این سیاره تامین کند.

این فیلم صرفا یک فیلم علمی-تخیلی نیست. پایه و مبنای علمی این فیلم، باعث شهرت و محبوبیت آن گردیده است. به نظر می‌رسد که ایده ی کاشت سیب زمینی بر روی مریخ، ایده‌ی احمقانه ای نیست زیرا دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که با مشارکت و همکاری مرکز CIP در صدد هستند که این ایده را عملی کنند.

اگرچه این پروژه بر موضوع پرورش و تهیه‌ی غذا برای ساکنین آینده‌ی مریخ متمرکز گردیده است اما می‌تواند اطلاعات با ارزشی را در مورد کشت و پرورش این گیاه در شرایط آب و هوایی سخت مشابه با پروژه، ولی بر روی خاک زمین، فراهم آورد. زیرا تخمین زده می‌شود که حدود ۸۴۲ میلیون نفر در حال حاضر از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند و این رقم به احتمال زیاد در سال‌های آتی افزایش پیدا خواهد کرد زیرا شرایط آب و هوای زمین هر روز بدتر و بدتر می‌شود، بنابراین یافتن راه‌های جدید برای افزایش باردهی گیاهان و تهیه‌ی غذا برای جمعیت گرسنه‌ی زمین، کار ارزشمندی خواهد بود.

ایستگاه فضایی بین المللی ۲۰ سالگی خود را در فضا جشن گرفت
مشاهده

جول رنک (Joel Ranck) مدیر روابط عمومی مرکز CIPدر بیانه‌ای اعلام کرده است که:

به جای اینکه فقط به پرورش محصولات بر روی سیاره‌ای بپردازیم که دو میلیارد سال پیش حیات در آن از بین رفته است، بهتر است که درباره‌ی تغییرات آب و هوایی اطلاعات کسب کنیم.

در این طرح آزمایشی، از خاکی استفاده خواهد شد که تقریبا مشابه با خاک سیاره‌ی مریخ می‌باشد. این خاک از بیابان‌های Pampas de La Joya در جنوب پرو گرفته شده است. محققان در آزمایشگاه شرایط اتمسفر مریخ را شبیه‌سازی خواهند کرد که شامل ۹۵ درصد دی اکسید کربن و ۱۳ صدم درصد اکسیژن می‌باشد. با توجه به اهمیت دی اکسید کربن در فرآیند فتوسنتز پیش‌بینی می‌شود که به دلیل بالا بودن میزان گاز دی اکسید کربن در اتمسفر این سیاره، میزان تولید سیب زمینی در مریخ ۲ الی ۳ برابر میزان طبیعی آن بر روی زمین خواهد بود.

امید می‌رود که نتیجه‌ی این آزمایشات با موفقیت همراه باشد به طوری که در آینده‌ای نه چندان دور، در قطعه زمین های گنبدی شکل سیاره‌ی سرخ، حقیقتا بتوانیم این گیاه را پرورش دهیم. در هر صورت برای کشت گیاهان در سیاره‌ای دیگر و یا در شرایط آب و هوایی سخت و نامناسب و همچنین برای تامین مواد غذایی لازم برای افرادی که دسترسی محدودی به غذا دارند، سیب زمینی گزینه‌ی بسیار خوبی است، زیرا سیب زمینی سرشار از ویتامین C، آهن، روی و سایر ریزمغذی‌های ضروری برای بدن می‌باشد.

ملیسا گازمان یکی از محققان زیست‌شناس در مرکز پژوهشی ایمز ناسا، در این مورد می‌گوید:

 در این تحقیقات اهداف علمی، آموزشی و بشر دوستانه با یکدیگر آمیخته شده‌اند و در طی این فرآیند تحقیقاتی و کار کردن با یکدیگر برای ایجاد و استقرار حیات بر روی سیاره‌ی مریخ، پژوهشگران ما می‌توانند برای پیش بردن این هدف بر روی سیاره‌ی زمین گروه و اجتماع یکپارچه‌ای را ایجاد نمایند.

او در پایان می‌افزاید:

تجسم محققانی که از آزمایشگاه‌های خود در کالیفرنیا، دوبی و لیما با یکدیگر در ارتباط هستند و بر روی رشد گیاهانی کار می کنند که نهایت باردهی را دارند هیجان‌انگیز است و در عین حال، برای آینده ی تحقیقات و اکتشافات بین سیاره‌ای دلگرم‌کننده و امیدبخش است.