تماشا کنید: سومین فرود ناموفق موشک اسپیس ایکس بر روی ایستگاه دریایی اتفاق افتاد

البته اسپیس ایکس بدشناسی هم آورده و زمانی که قصد فرود موشک خود بر روی ایستگاه شناور در اقیانوس آرام را داشته، ارتفاع امواج زیاد شده‌اند و احتمالا عاملی دیگر برای فرود ناموفق را به وجود آورده‌اند. البته زمانی که از ایلان ماسک، مدیر عامل این کمپانی سوال شد که ممکن بود همچنین شرایطی بر روی زمینی خشک هم اتفاق بیافتند، ماسک گفته که «احتمالا» چنین اتفاقی باز هم می‌افتاد.

این برای بار سوم است که کمپانی اسپیس ایکس در فرود راکت‌های فالکون ۹ خود بر روی یک سطح شناور در اقیانوس شکست می‌خورد که البته در دو دفعه ابتدایی راکت‌ها پس از اینکه نمی‌توانستند با موفقیت فرود بیایند، منفجر هم می‌شدند. اسپیس ایکس برای اینکه در سال ۲۰۱۵ در زمینه فرود موشک و استفاده دوباره از آن موفقیتی بدست آورد، در دسامبر ۲۰۱۵ موشک خود را بر روی سطح خشکی فرود آورد که البته کاری بسیار آسان‌تر از فرود موشک بر روی سطحی شناور در پهنای اقیانوس به حساب می‌آید.

فرود موشک فالکون ۹ بر روی یک سطح شناور بر اساس چندین فاکتور صورت گرفته که اول از همه این تصمیم به دلیل فراهم نشدن محیط محل پرتاب برای فرود دوباره بوده است. دلیل دوم این بوده که اسپیس ایکس در این ماموریت از نسخه ۱.۱ موشک فالکون ۹ استفاده کرده که از نسخه‌های قدیمی موشکی به حساب می‌آید که پیش از این در ماه دسامبر فرود موفقی داشت. بعد از آنکه فالکون 9 وارد فضا می‌شود و از بخش بالایی وسیله جدا می گردد، باید مسیر عمودی و افقی طی شده را باز گردد تا مجددا روی زمین و در نزدیکی سکوی پرتاب خود بنشیند.

چرا نیمه پنهان ماه در تصاویر جدید Chang'e 4 قرمز به‌نظر می‌رسد؟
مشاهده

اما در مورد فرود دریایی می‌توان سکوی هدف را وابسته به محل فرود موشک تعیین و تنظیم کرد؛ در واقع این کشتی ها می توانند کما بیش خود را در زیر راکت قرار دهند و بخش اعظمی از مسافت افقی که راکت مجبور به طی کردن است را پشت سر بگذارند و همزمان در میزان مصرف سوخت آنها برای باز گشتن به زمین نیز صرفه جویی کنند. این قابلیت در ماموریت های سرعت بالا یا مواردی که لازم است محموله های سنگینی حمل گردد بسیار اهمیت دارند چراکه در این ماموریت ها به میزان سوخت بیشتری نیاز خواهد بود.

اسپیس ایکس با اینکه سومین بار هم در انجام اینکار عملکرد خوبی نداشته اما از فرود موشک در دریا عقب نخواهد کشید و باز هم راکت‌هایی را برای پرتاب به فضا و بازگشت به زمین در نظر گرفته است. ایلان ماسک قبلا هم گفته بود که پرتاب یک موشک فالکون نو که به تازگی ساخته شده هزینه بسیار بالاتری نسبت به سوخت مجدد به یک موشک یک بار مصرف شده دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به زودی بتواند از موشک‌های چندبار مصرف خود استفاده کند. ماسک هزینه موشک‌های جدیدی که از پایه می‌سازد را ۶۰ میلیون دلار اعلام کرده و هزینه سوخت دهی و پرتاب دوباره موشک‌های استفاده شده را تنها ۲۰۰ هزار دلار می‌داند.