اسپیس ایکس باز هم در فرود موشک روی سکوی شناور شکست خورد

موشکی که SpaceX پرتاب کرده دو هدف جداگانه داشته؛ هدف اول رساندن ماهواره ارتباطی SES-9 به درون مدار زمین بوده و دیگری فرود آمدن موفقیت آمیز موشک روی سکوی شناور بر روی دریا. این موشک در رسیدن به هدف اول خود موفق بوده اما باز هم در زمان فرود، نتوانسته به صورت کامل و موفقیت آمیز روی سکو بنشیند.

ایلان ماسک امروز در توییتی گفت: «موشک فرود سختی بر روی سکو داشت، انتظار نداشتیم این دفعه جواب دهد، اما پرتاب بعدی شانس بالایی دارد.»

twitter

SpaceX اعلام کرد که انتظارات خود را برای این پرتاب پایین نگه داشته است، چرا که دلایلی مختلفی موفقیت آمیز بودن فرود آن را تهدید می‌کند. برای مثال سرعت این نمونه موشک خاص، بسیار بیشتر از موشک‌هایی است که تاکنون توسط SpaceX آزمایش شده‌اند. سرعت این موشک خاص به این دلیل زیاد بوده که SpaceX قرار بوده ماهواره‌ای را با خود حمل کند تا آن را درون مدار ثابت زمین (GEO) قرار دهد که ۱۰۰ برابر بالاتر از مدار پایینی زمین (LEO) قرار دارد. اسپیس ایکس حالا توانسته ماهواره را در ارتفاع 22 هزار مایلی از خط استوا مستقر کند و به این واسطه قادر خواهد بود برای مناطق شمال شرقی آسیا، جنوب آسیا و همچنین اندونزی سرویس‌های ارتباطی لازم را مهیا کند.

اما دلیل دوم فرود آمدن بر روی یک سکوی شناور متلاطم بوده که مسلما از استحکام و تعادلی مانند زمین برخوردار نیست. همانطور که می‌دانید پیش از این اسپیس ایکس توانسته بود موشک خود را با موفقیت بر روی سطح ثابت زمین فرود بیاورد.

عکس‌های منتشر شده توسط ناسا خبر از رنگ سرخ پلوتون می‌دهند
مشاهده

همچنین از قبل گفته شده بود که این موشک تقریباً همه‌ی سوخت خود را برای رساندن ماهواره به مقصد مصرف خواهد کرد و انرژی کافی برای بازگشت به سکوی پرتاب اولیه را نخواهد داشت.

در هر صورت اسپیس ایکس هنوز از یک شانس بزرگ دیگر برخوردار است و ماسک اعلام کرده که این بار شانس ما برای فرود موفقیت آمیز موشک بر سکوی شناور روی دریا بسیار بالا خواهد بود.