به گزارش خبرگزاری بازدیدایده از کرمانشاه، در روزهای پرتلاطم افزایش قیمت‌ها که هر چند روز یکبار افزایش سرسام‌آوری محصولی نقل هر مجلسی می‌شود گوجه فرنگی و رب گوجه نیز از این قافله جا نماند و قیمت آن در برخی از برندها تا پنج برابر افزایش یافته است.

هرچند موضوع کمیابی و افزایش قیمت رب گوجه فرنگی تنها مختص به کرمانشاه نیست اما ظرفیت مناسب استان در زمینه کشت گوجه فرنگی و کارخانه‌های تولید رب این انتظار را ایجاد می‌کند که افزایش قیمت حداقل در این استان کمتر از سایر استان‌ها احساس شود.

خالی کردن بازار داخلی با صادرات بی‌رویه گوجه فرنگی یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت رب گوجه محسوب می‌شود که تصمیم دیرهنگام دولت برای ممنوعیت صادرات گوجه و زمانی که آشفتگی کامل در بازار ایجاد شده است دلیلی محکم بر ناکارآمدی است.

ممنوعیت صادرات برای سامان‌دهی به بازار آشفته

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه به دنبال اعتراض کارخانجات رب گوجه ‌فرنگی صادرات گوجه فرنگی از سوم مهر ماه متوقف شد، گفت: از خروج گوجه ‌فرنگی از کرمانشاه تا پایان مهر جلوگیری می‌شود که عرضه و تقاضای این محصول به تعادل برسد.

عباس سجادی‌راد با بیان اینکه شرکت روژین‌تاک توزیع رب را از روز گذشته و به قیمت 11 هزار و 500 برای هر قوطی در استان کرمانشاه آغاز کرده است، عنوان کرد: سایر برندهای خارج از استان محصول خود را به قیمت 15 هزار تومان عرضه می‌کنند.

وی افزود: بالا بودن قیمت قوطی، کمبود گوجه فرنگی، بالا بودن هزینه حمل از دلایل افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی بود که با تدابیر اتخاذ شده در زمینه ممنوعیت صادرات وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد و براساس برنامه‌ریزی‌ها شرکت روژین‌تاک نیاز روزانه استان به این محصول را تأمین می‌کند.

گیلان|سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: پرونده تخلفات شهرداری‌ها در مجلس بسیار قطور است
مشاهده

تأمین گوجه بسیاری از استان‌ها از کرمانشاه

معاون مجتمع صنعتی یک از کارخانه های تولید رب  کرمانشاه گفت: این مجتمع به صورت روزانه ظرفیت اسمی تبدیل 4000 تن گوجه را دارد ولی به دلیل کمبود گوجه‌فرنگی با یک سوم ظرفیت خود معادل 1500 تن در روز فعال است و در برخی مواقع تولید به یک پنجم نیز رسیده است.

سیداحسان امیدی با اشاره به اینکه تولید این شرکت فصلی است و سه ماه در سال را تولید انبوه دارد و مابقی سال را به دسته‌بندی می‌پردازد، افزود: تولید امسال از ابتدای شهریور آغاز شد که به‌دلیل کمبود گوجه در ابتدا در حد یک پنجم ظرفیت و اکنون به یک سوم ظرفیت رسیده است.

وی با بیان اینکه کم‌آبی در سایر استان‌ها و خشکسالی‌های متعدد سبب شده کشت گوجه فرنگی در کل کشور کاهش یابد، بیان کرد: از طرفی رطوبت بالا و بارندگی‌های فصل بهار در استان سبب شد کشاورزان به موقع کشت نکنند و در برخی موارد نیز از کشت منصرف شدند.

امیدی با اشاره به اینکه کم‌ارزش شدن پول ملی و افزایش نرخ ارز سبب ترغیب کشاورزان به صادرات محصول گوجه‌فرنگی شد، گفت: با توجه به مصوبات کارگروه اقتصادی و به دنبال افزایش قیمت گوجه و رب گوجه در کشور صادرات گوجه ربی به خارج از کشور ممنوع اعلام شد.

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود گوجه در بسیاری از استان‌ها، کارخانه‌های رب گوجه در این مناطق گوجه مورد نیاز را از استان کرمانشاه تهیه می‌‌کنند، افزود: با وجود اینکه شرکت روژین‌تاک در سطح 3500 هکتار با کشاورزان کرمانشاهی قرارداد دارد اما وجود برخی از دلال‌‌ها و واسطه‌گرها سبب انتقال گوجه با قیمت بالاتر به سایر نقاط کشور می‌شود.

فوتبال جهان| اوسین بولت به کاراکترهای فیفا ۱۹ اضافه می‌شود
مشاهده

معاون این مجتمع صنعتی با اشاره به اینکه بخش عمده مواد اولیه قوطی رب گوجه فرنگی از خارج از کشور وارد می‌شود، عنوان کرد: مدیران این شرکت قبل از اعمال تحریم‌ها مقدار زیادی ورق مورد استفاده برای قوطی‌های رب گوجه را خریداری کرده‌اند و از این نظر مشکلی وجود ندارد اما سایر کارخانه‌ها با مشکل مواجه هستند.

پیش‌بینی برداشت 330 هزار تن گوجه در استان کرمانشاه

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گوجه‌فرنکی در استان کرمانشاه 5500 هکتار است، گفت: بخشی از برداشت در تابستان و بخشی در پاییز انجام می‌شود و براساس پیش‌بینی‌ها در هر هکتار 60 تن و در مجموع معادل 330 هزار تن از کل سطح برداشت می‌شود.

اصغر بهمنی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه اکنون صادرات گوجه‌هایی که خاصیت تبدیل به رب گوجه را دارند به کشورهای دیگر ممنوع شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه استان کرمانشاه دارای کارخانه تولید رب است بنابراین به منظور حمایت از این واحدها و کوتاه کردن دست دلالان از خروج گوجه فرنگی از استان جلوگیری می‌شود.

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه با ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی به خارج از کشور هیچ کمبودی در زمینه رب گوجه در کشور وجود ندارد، بیان کرد: البته گوجه‌های گلخانه‌ای که قابلیت تبدیل به رب گوجه را ندارند از این قانون مستثنی هستند.

تصمیم دیرهنگام مسئولان دولتی برای ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ربی از افزایش بیشتر قیمت گوجه فرنگی و رب گوجه در استان کرمانشاه و بسیاری از استان جلوگیری کرد تا قیمت رب گوجه در مقدار 2.5 برابری قیمت گذشته ثابت بماند؛ ولی همچنان این پرسش وجود دارد که “چرا تا کارد به استخوان نرسد اقدامی از سوی مسئولان انجام نمی‌شود؟”

جام حذفی لهستان | صعود اشلانسک با حضور ۵۸ دقیقه‌ای فرشاد احمدزاده
مشاهده