ناسا هواپیمای X-57 را با ۱۴ موتور الکتریکی برای بهبود وضعیت سوخت هواپیماها آزمایش می‌کند

ناسا اعلام کرده که برای دست یافتن به فناوری تولید هواپیماهایی با مصرف پایین انرژی و عملکرد بالا، آزمایش‌هایی را ترتیب داده است که طی آن یکی از این هواپیما‌ها با طراحی خاص بال و بهره‌گیری از ۱۴ موتور الکتریکی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این هواپیما با نام X-57 یا مکسول شناخته می‌شود.

X-57 را باید اولین هواپیمای ناسا در خانواده‌ی ایکس بدانیم که طی ۱۰ سال اخیر طراحی شده است. هدف از طراحی این هواپیما کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید صدا همزمان با افزایش بهره‌وری و عملکرد هواپیما در کنار کاهش مصرف سوخت است.

چارلز بوردن، مدیر ناسا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

با دست یافتن به فاکتورهای مدنظر ناسا که تعیین کننده‌ی اهداف ۱۰ ساله‌ی ناسا در زمینه‌ی هوانوردی است، نمونه‌ی اصلی X-57 اولین قدم را برای گشایش دور تازه‌ای از هوانوردی باز خواهد کرد.

ناسا نام این هواپیما را به افتخار نام فیزیکدان شناخته شده‌ی قرن نوزدهم میلادی، جیمز کلارک مکسول، انتخاب کرده است. در این هواپیما از وجود ۱۴ موتور بهره گرفته می‌شود. دانشمندان معتقدند که با استفاده از تعداد زیادی موتور می‌توان با مصرف انرژی کمتری به سرعت بالایی چون ۲۸۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.

مدت زیادی است که ناسا هواپیمای‌های سری ایکس را بصورت تحقیقاتی توسعه می‌دهد و این موضوع بسیار پیش‌تر از ساخت اولین نمونه و آزمایش آن آغاز شده است. ناسا همچنین ۲۰ میلیون دلار به کمپانی لاکهید مارتین به عنوان پاداش پرداخت کرده تا هواپیمای مافوق صوت ایکس اختصاصی خود را توسعه دهد. ناسا امیدوار است تا با استفاده از این نوع هواپیما آینده‌ی پرواز را متحول کند.

شناسایی ۱۲۱ سیاره عظیم با قمرهای قابل سکونت احتمالی
مشاهده