وزیر امور خارجه آلمان سیاست اول آمریکای ترامپ را پاسخ غلطی به شرایط کنونی دنیا دانسته و مشارکت در عملیات نظامی در سوریه را تنها با مصوبه پارلمان آلمان امکان پذیر دانست.

“هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای با “تاگس تمای”آلمان در واکنش به سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل سیاست وطن پرستی ترامپ را در دنیای در مسیر جهانی سازی فعلی ناکارآمد دانسته و گفت: دنیایی که در مسیر جهانی سازی قرار دارد هیچ مرزی نمی شناسد. دگرگونی آب و هوا هیچ مرزی نمی شناسد و همچنین است درباره روند دیجیتالی شدن.

وی همچنین تصریح کرد که اگر ما می خواهیم به دنبال راه حلی برای این شرایط باشیم باید این کار را در سطح بین المللی انجام دهیم و در این راستا به سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا و همکاری آلمان نیاز داریم.

“هایکو ماس” در ادامه درباره ایفای نقش آلمان در این شرایط گفت: پس در واقع ما می خواهیم در این راستا ایفای نقش کنیم که شراکت ومناسبات دو سوی آتلانتیک آینده ای داشته باشد. ایالات متحده مهم ترین شریک ما خارج از اتحادیه اروپا است و این مسئله ای است که ما در دوران عضویت در شورای امنیت خود را درگیر آن خواهیم کرد. اما در نهایت ما در این باره تصمیم خواهیم گرفت که چه نقشی را می توانیم در مسئله امنیت و غلبه بر اختلافات و درگیری ها و بسیاری مسائل دیگر ایفا کنیم.

وی همچنین از انتظارات بالا از آلمان برای ایفای نقش بیشتر در حل مسائل بین المللی سخن گفته و تصریح کرد این انتظارات نه تنها در زمینه کمک های بشر دوستانه بلکه در زمینه دخالت سیاسی و کمک برای حل اختلافات بزرگ از جمله در سوریه، یمن  و یا اوکراین است .

برگزاری نشست «مجمع گفت‌وگوهای آسیا» در نیویورک به ریاست ظریف
مشاهده

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره احتمال مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه در صورت استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در این کشور نیز بر لزوم پایبندی به قوانین بین المللی و قانون اساسی آلمان در انجام چنین اقدامی تاکید کرده و اظهار داشت که برای شرکت در چنین عملیات نظامی به یک مصوبه پارلمان آلمان نیاز است و در نتیجه پارلمان در این باره تصمیم می گیرد و با این حال محدودیت های زیادی در این راستا وجود دارد و من فکر نمی کنم این مسئله جدیدی باشد.

وی با اشاره به اینکه آلمان با تعداد زیادی نیرو تحت نظارت سازمان ملل و یا در قالب اتحادیه اروپا نه تنها از نظر مالی بلکه پرسنلی در عملیات های بین المللی مشارکت می کند همچنین گفت که ما خواهان این هستیم که در حل سیاسی این اختلافات و درگیری ها در سوریه هم نقش بیشتری را ایفا کنیم.

ماس همچنین تصریح کرد که ما خواهان یک راه حل سیاسی و نه تنها یک راه حل نظامی در سوریه هستیم و می خواهیم در شورای امنیت سازمان ملل در راستای بهبود اوضاع این کشور سهمی را ایفا کنیم.

وی افزود: اغلب وقتی درباره درگیری ها و بحران ها صحبت می شود که آن ها مدتهای طولانی است شروع شده و در واقع ما باید خیلی زودتر به این مسائل بپردازیم و از وقوع این گونه بحران ها و اختلافات اجتناب کنیم. این یک تکلیف بزرگ برای یک شورای امنیت جدید است و ما هم برنامه هایی در این راستا داریم و این مسائل در دستور کار ما قرار دارد.

عراق|دیدار رئیس پارلمان با هیئتی از حزب دموکرات کردستان
مشاهده

وی در ادامه درباره رویکرد سیاست خارجی ترامپ و اینکه تا چه اندازه در عرصه سیاست خارجی واقع نگر است گفت: اینکه ما به سادگی قراردادها را لغو کنیم و به صورت یکجانبه از توافقات خارج شویم و هر کسی هر آنچه را که به نفعش است انجام دهد چنین رویکدردی در دراز مدت جواب نمی دهد. دنیا امروزه شبکه ای به هم متصل است و تکالیف و تعهدات زیادی باید در قبال آن وجود داشته باشدو ما از نظر اقتصادی و سیاسی به واکنش و پاسخ درستی به این شرایط نیاز داریم و به اعتقاد من سیاست اول آمریکای ترامپ پاسخ غلطی به این اوضاع حتی برای خود آمریکا است.

“هایکو ماس”، همچنین روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با خونسردی به انتقادهای آمریکا به سیاست انرژی آلمان واکنش نشان داده و گفت: این نه چیز جدید و نه غافلگیر کننده بود.

ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 گفت: آلمان به این ترتیب خود را کاملا به انرژی روسیه وابسته می کند.

“هایکو ماس” هر گونه وابستگی آلمان به روسیه در زمینه انرژی را رد کرده و گفت: نورد استریم 2 در درجه اول یک پروژه اقتصادی و نه سیاسی برای آلمان است.