فضاپیمای جونو که وارد مدار مشتری شده حامل چند عروسک لگو است

فضاپیمای جونو که در ابتدای هفته‌ی جاری وارد مدار مشتری شد، حامل سه مسافر مصنوعی است. اکشن‌فیگورهای لگو در این سفر به عنوان خدمه‌ی کشتی سوار شده‌اند. این اکشن‌فیگورها مربوط به شخصیت‌های خدای روم باستان یعنی ژوپیتر، همسرش جونو و ستاره‌شناس ایتالیایی، گالیلئو گالیله هستند.

این عروسک‌ها به عنوان بخشی از پروژه ی مشترک ناسا و شرکت لگو وارد این فضاپیما شده‌اند. پروژه‌ی مشترک این دو شرکت بزرگ، Bricks in Space نام دارد که هدف آن تشویق کودکان به یادگیری علوم مختلف مانند تکنولوژی‌، مهندسی و ریاضیات است.

هر یک از این عروسک‌ها، نمادی از ارتباط انسان با سیاره‌ی گازی مشتری هستند: عروسک ژوپیتر، خدای روم باستان است که خداوند آسمان و رعد و برق است و نمادی از رعد و برق در دست دارد. همسر او یعنی جونو، یک ذره‌بین در دست دارد که نماد جستجو برای حقیقت است. گالیله نیز اولین ستاره شناسی بود که بزرگ‌ترین قمرهای مشتری را در سال ۱۶۱۰ کشف کرد و نمادهایی از تلسکوپ و سیاره را با خود حمل می‌کند.

ابعاد این عروسک‌ها برابر با اکشن‌فیگورهای اصلی لگو هستند. تنها وجه تمایز آنها، ماده‌ای است که برای ساخت آنها به کار رفته است. Scott Bolton، محقق اصلی پرروژه‌ی Juno اعلام کرده که از با کیفیت‌ترین آلومینیم‌های گرید فضایی در ساخت این لگوها استفاده شده است. او در ادامه عنوان می‌کند: «مواد اولیه‌ی این عروسک‌ها از سخت‌ترین آزمایشات مواد عبور کرده‌اند تا مطمئن شویم که مانند دیگر قطعات و ابزارهای فضاپیما، در شرایط فضایی مقاوم خواهند بود.»

کهکشان۱۳.۲ میلیارد ساله
مشاهده

علاوه بر این عروسک‌ها، فضاپیمای جونو پلاکی به یادبود گالیله نیز با خود حمل می‌کند. این پلاک شامل تصویری از این ستاره‌شناس مشهور به همراه جمله‌ای از او پس از کشف قمرهای مشتری است.